Как да избегнем „прегарянето

Как да избегнем „прегарянето" на работа и когато имаме хлапе

® Pixabay

Прегарянето, което чувствате като родител, и прегарянето, което чувствате по време на работа, са две отделни явления с подобни симптоми

Световната здравна организация добави бърнаута на работното място като „професионален феномен" в най-новото издание на наръчника за международна класификация на болестите. Клиничната психология и учени, които изучават прегарянето, дават препоръки за диагностициране и поправяне на бърнаут във всички части на живота.         

Признаци на родителско прегаряне
 
Бърнаутът е процес. „Не прегаряйте за една нощ", казва д-р Роскам. Умората и повишената раздразнителност според нея са ранни показатели. 
Според д-р Роскам и д-р Миколайчак ясна диагноза може да се постави, когато са налични всеки от следните четири симптома: 
Огромно изтощение.
 „Обикновено се съобщава за такова чувство за изтощение, че дори самата мисъл за това, което трябва да направят за децата си, им е изтощителна", казва д-р Роскам. 
Емоционално откъсване от децата. 
„Това е следствие от тяхното изтощение, тъй като родителите се отдръпват от управлението на ежедневното благосъстояние и образование на децата си. Те дори могат да имат проблем да покажат на децата си колко ги обичат.”
Загуба на производителност и удоволствие от родителската им роля. 
„Те вече не могат да изпълняват обичайните си родителски задачи и желаят да са нещо различно от родител.” 
Промяна в поведението. 
„Изчерпването, отделянето и загубата на ефикасност представляват забележима промяна в начина, по който майката или бащата постъпват спрямо децата си. Ако родителите са изпитвали тези чувства от самото начало, диагнозата няма да бъде прегаряне. Именно контрастът прави тази дефиниция.”   

Признаци на работен бърнаут

 Д-р Майкъл Лейтер, доктор по медицина, професор по психология в университета „Дийкин" в Австралия, изучава повече от две десетилетия прегарянето на работното място и как да бъде управлявано. Той казва, че дори и при добри обстоятелства хората харчат огромно количество енергия на работното си място и им е необходимо пространство в личния живот, за да се възстановят. „Ако животът ви извън работата е хаотичен, ако има крайни изисквания по отношение на грижите за децата или пътуванията, например двучасово пътуване всеки ден, това не носи спокойствие", казва д-р Лейтер.   

За да бъдете диагностициран като „прегорял", трябва да са налични следните три симптома по време на работа: 
Чувствате се изхабен по време на работа
„Това е постоянното чувство на изтощение", обясни д-р Лейтер, а не просто преминаващо чувство няколко пъти седмично. 
Вече не се чувствате ефективни на работното си място. 
Вредно е да загубиш усещането, че вършиш важна работа и че си добър в това, което правиш. „Хората наистина се мотивират от усещането за професионализъм“, твърди д-р Лейтер. 
Не харесвате работата си. 
Работата не ви носи удовлетворение и вече не се чувствате развълнувани от никоя част от нея. За превенция на родителско прегаряне, оставете настрани перфекционизма и изградете система, за да си създадете условия за презареждане.   

Липсата на баланс е ключова

Д-р Роскам и д-р Миколайчак определят родителския бърнаут като проблем с рисковете, надвишаващи ресурсите. Пример за това е продължително шофиране в изключително интензивен трафик, когато се налага да закарате децата си донякъде. Когато рисковете далеч надвишават ресурсите ви, вие сте изгубили баланс и това може да доведе до прегаряне.

За превенция на работен бърнаут е важно да отделяте време за себе си по време на работния ден винаги, когато това е възможно.
Дори популярната личност, наричана „жената електроцентрала", американската сценаристка Шонда Раймс, не отговаря на имейли след 19:00 ч. или в почивните дни. Точно това гласи и нейният имейл подпис: „Не отговарям на обаждания или имейли след 19:00 или през почивните дни. Ако работите за мен, ви препоръчвам да направите същото."

Д-р Бърнет-Цайлер съветва да правите истинска почивка за обяд, дори ако това са само 30 минути. Твърде много хора работят през обедната си почивка, казва тя. Лекарят съветва да бъдете „наясно, съвсем осъзнато, че разполагате с това време за себе си“. Излезте навън, направете кратка разходка - всичко, което ви дава кратка почивка през тежкия ден. Това помага.

Кога ситуацията изисква спешна помощ? 

Ако в главата ви натрапчиво се въртят мисли за смърт или умиране, чувствайки, че не можете да понесете повече, или имате екстремни чувства на безнадеждност или безполезност, е необходимо да вземете спешни мерки и да потърсите медицинска помощ, съветва д-р Бърнет-Цайлер. 
Имайте предвид, че тревожността и депресията след раждане могат да възникнат дълго след появата на новороденото и че мъжете също са изложени на риск от депресия и тревожност в следродилния период. 
Ако през главата ви преминават мисли как може да навредите на себе си или на детето си, задължително трябва да потърсите спешна помощ възможно най-скоро. 


Прочетете още за:
burnout здраве

  0 
  1