
Икономическата криза в помощ на изкуството и как изкуството прави кризата поносима
- България
- Автор:

„Думата „криза", написана на китайски, се състои от два йероглифа: единият означава опасност, другият – благоприятна възможност." Дж. Кенеди
Ако финансовата
криза през 2008-2010 г. беше инфаркт
за световната икономика, то изненадващият удар на коронавируса може да парализира
цялото й тяло днес.
Международната организация на труда (ILO) публикува в средата на март прогноза, в която според най-добрия възможен сценарий в световен мащаб ще бъдат загубени 5,3 млн. работни места, а в най-лошия - 24,7 млн. Числата само в САЩ тревожно надхвърлят оптимистичните прогнози и досега вече 6 млн. души са останали без работа. В момента няма борса или държава, която да не е усетила резултата от парализата на цели сектори като туризъм, транспорт и катастрофалните последици от зависимостта на световната индустрия от китайското производство.
Всички тези числа и факти се опитват да служат на модерния човек през смартфона или телевизора, подобно на навигацията на летец, който се приземява в мъгливо време. За жалост по-голяма част от хората са именно безпомощните и паникьосаните от турбуленцията пътници, за които числата са безполезна информация, която няма как да ги спаси. В дъното на самолета мигащите лампички и предупредителни звуци, идващи от кабината, означават „опасност” и нищо друго.
В подобни кризисни моменти изкуството като медиатор между неразбираемите факти и всеобщата паника е повече от необходимо. Големите самолетни компании знаят този факт и за комфортта на пътниците, страдащи от аерофобия, винаги има няколко сигурни начина за понижаване на напрежението: музика, филми или алкохол.
В сегашния момент третият начин не е препоръчителен, за да не се навлезе в друга криза, а самоизолацията като единствената възможност за спасение ни отнема бавно не само „хляба”, а и зрелищата.
Човечеството е поставенo в обстоятелствата на полет по време на буря и не му остава нищо друго освен да се довери на летците, да закопчае здраво коланите и да се наслади на Симфония № 9 от Бетовен, докато гледа светкавиците през илюминатора, и тихо да се моли за успешно приземяване.
Всички правителства имат телевизионни и радиопрограми, предназначени за извънредни положения.
Безспорен факт е, че най-важна е информацията, която се разпространява по радиото или телевизията, за да може да се организира опазването на населението. Но също толкова безспорно е и присъствието на класическа музика, комедийни предавания, радиотеатър и филми, които следват важните съобщения или се излъчват в моменти на извънредно положение.
Тези произведения са специално подбрани, за да се осигури средство за психично разтоварване и да се намали паниката , за да може важната информация да се използва разумно.
Представете си, че пандемията се беше случила във време без домашно кино, социални мрежи и интернет, които да задоволяват нуждите ни от общуване и култура, когато баровете, парковете и театрите са затворени. Къде ли щеше да отиде всичката тази енергия, породена от паника, страх и други нездрави емоции? Най-вероятно щеше да бъде насочена към онези, които знаят как да приземят самолета…
Освен възможността на изкуството да охлажда страстите на колективния организъм, да поддържа морала и високия дух по време на криза, то се превръща в основна муза за „летците”, върху които е стоварена отговорността да ни приземят живи. Виждаме го днес сред всички песни и артистични призиви към борещите се на първа линия медици, полицаи и доброволци.
Отговорността на изкуството винаги е била да опазва психичното здраве на обществото и това се вижда най-ясно в моментите, когато целият държавен апарат и всички способни са впрегнали сили за физическото му оцеляване. Тази територия винаги е била ловно поле за творците.
Материята, вълнуваща изкуството и водеща живота на артистите, винаги е била „извънредна”. Затова и времената, които първо ощетяват творците, парадоксално са най-плодотворни за самото изкуство.
Страданието, съпътстващо извънредните положения, и креативността са тясно свързани и сигурно могат да бъдт обяснени по много начини. За някого това ще е принципът, който икономистът Хърбърт Спенсър взаимства от Чарл Дарвин: „Оцелява най-приспособимият.” За други тази връзка ще е дълбоко мистична, а за трети клиширана.
Но няколко истини относно изкуството и кризата остават валидни и константни по време на инквизиция, репресия, чума, холера, коронавирус или хантавирус:
1. Творците ще са първите, които ще подарят своя „продукт” и няма да спрат да пеят, свирят, играят или рисуват, дори накрая да използват само камъни, пръчки и въглени.
2. Във времето след кризата творците ще са първите, които, поглеждайки от висотата на своите въображения, ще вървят безстрашно пред обществото, за да проправят път обратно към спокойното съществуване.
3. В мирно време творците най-вероятно ще се справят със собствените си кризи, но няма да спрат да питат обществото през своите творби: „А дали не може да бъде и по-добре?”
Международната организация на труда (ILO) публикува в средата на март прогноза, в която според най-добрия възможен сценарий в световен мащаб ще бъдат загубени 5,3 млн. работни места, а в най-лошия - 24,7 млн. Числата само в САЩ тревожно надхвърлят оптимистичните прогнози и досега вече 6 млн. души са останали без работа. В момента няма борса или държава, която да не е усетила резултата от парализата на цели сектори като туризъм, транспорт и катастрофалните последици от зависимостта на световната индустрия от китайското производство.
Всички тези числа и факти се опитват да служат на модерния човек през смартфона или телевизора, подобно на навигацията на летец, който се приземява в мъгливо време. За жалост по-голяма част от хората са именно безпомощните и паникьосаните от турбуленцията пътници, за които числата са безполезна информация, която няма как да ги спаси. В дъното на самолета мигащите лампички и предупредителни звуци, идващи от кабината, означават „опасност” и нищо друго.
В подобни кризисни моменти изкуството като медиатор между неразбираемите факти и всеобщата паника е повече от необходимо. Големите самолетни компании знаят този факт и за комфортта на пътниците, страдащи от аерофобия, винаги има няколко сигурни начина за понижаване на напрежението: музика, филми или алкохол.
В сегашния момент третият начин не е препоръчителен, за да не се навлезе в друга криза, а самоизолацията като единствената възможност за спасение ни отнема бавно не само „хляба”, а и зрелищата.
Човечеството е поставенo в обстоятелствата на полет по време на буря и не му остава нищо друго освен да се довери на летците, да закопчае здраво коланите и да се наслади на Симфония № 9 от Бетовен, докато гледа светкавиците през илюминатора, и тихо да се моли за успешно приземяване.
Всички правителства имат телевизионни и радиопрограми, предназначени за извънредни положения.
Безспорен факт е, че най-важна е информацията, която се разпространява по радиото или телевизията, за да може да се организира опазването на населението. Но също толкова безспорно е и присъствието на класическа музика, комедийни предавания, радиотеатър и филми, които следват важните съобщения или се излъчват в моменти на извънредно положение.
Тези произведения са специално подбрани, за да се осигури средство за психично разтоварване и да се намали паниката , за да може важната информация да се използва разумно.
Представете си, че пандемията се беше случила във време без домашно кино, социални мрежи и интернет, които да задоволяват нуждите ни от общуване и култура, когато баровете, парковете и театрите са затворени. Къде ли щеше да отиде всичката тази енергия, породена от паника, страх и други нездрави емоции? Най-вероятно щеше да бъде насочена към онези, които знаят как да приземят самолета…
Освен възможността на изкуството да охлажда страстите на колективния организъм, да поддържа морала и високия дух по време на криза, то се превръща в основна муза за „летците”, върху които е стоварена отговорността да ни приземят живи. Виждаме го днес сред всички песни и артистични призиви към борещите се на първа линия медици, полицаи и доброволци.
Отговорността на изкуството винаги е била да опазва психичното здраве на обществото и това се вижда най-ясно в моментите, когато целият държавен апарат и всички способни са впрегнали сили за физическото му оцеляване. Тази територия винаги е била ловно поле за творците.
Материята, вълнуваща изкуството и водеща живота на артистите, винаги е била „извънредна”. Затова и времената, които първо ощетяват творците, парадоксално са най-плодотворни за самото изкуство.
Страданието, съпътстващо извънредните положения, и креативността са тясно свързани и сигурно могат да бъдт обяснени по много начини. За някого това ще е принципът, който икономистът Хърбърт Спенсър взаимства от Чарл Дарвин: „Оцелява най-приспособимият.” За други тази връзка ще е дълбоко мистична, а за трети клиширана.
Но няколко истини относно изкуството и кризата остават валидни и константни по време на инквизиция, репресия, чума, холера, коронавирус или хантавирус:
1. Творците ще са първите, които ще подарят своя „продукт” и няма да спрат да пеят, свирят, играят или рисуват, дори накрая да използват само камъни, пръчки и въглени.
2. Във времето след кризата творците ще са първите, които, поглеждайки от висотата на своите въображения, ще вървят безстрашно пред обществото, за да проправят път обратно към спокойното съществуване.
3. В мирно време творците най-вероятно ще се справят със собствените си кризи, но няма да спрат да питат обществото през своите творби: „А дали не може да бъде и по-добре?”
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите

Атака с камион остави единадесет жертви и много ранени във Ванкувър, Канада (обновена)
КЕШ клуб
300
3 000
30 000