Amazon е обвинен в злоупотреба с правилата на ЕС за конкуренцията

Amazon е обвинен в злоупотреба с правилата на ЕС за конкуренцията Снимка: https://pixabay.com/

Американската технологична фирма е обвинена от Брюксел, че използва данни, които събира за търговците на дребно.

Европейската комисия обвинява Amazon, че използва данните за продажбите на независими търговци на дребно, които продават през сайта им, за да получат незаконно предимство на европейския пазар.  Американската технологична фирма и онлайн търговец на дребно беше обвинен от Брюксел, че използва информацията, която събира за търговците, за да съсредоточи собствените си усилия върху най-продаваните продукти с най-голям марж на печалбата


Маргрете Вестагер, вицепрезидент на комисията, заяви, че предварителното заключение на комисията е, че Amazon използва „голям обем от данни“, за да надвие незаконно конкуренцията във Франция и Германия, най-големите пазари на дребно в Европа. Брюксел също така реши да започне второ разследване на бизнес практиките на Amazon за електронна търговия поради опасения, че базираната в Сиатъл компания е създала правила на своята платформа, за да се възползва от собствените си предложения и тези независими търговци на дребно, използващи нейните логистика и доставки. 

 

Миналия месец Amazon обяви доход за третото тримесечие за 2020 г. от $ 6,3 млрд., три пъти по-голям от този за предходната година, тъй като все по-голям брой купувачи се насочват към онлайн продажбите на фона на пандемията. Вестагер казва на пресконференция в Брюксел, че комисията не е имала проблем с големината на компанията, а само с нейните бизнес практики, които, изглежда, незаконно възпрепятстват растежа на нейните конкуренти. 


„Всички знаем колко важна е електронната търговия днес и настоящата криза показа още повече, че пазаруването онлайн е обичайно за много, много хора, хората пазаруват по-често онлайн и все по-голямо разнообразие от продукти“, казвва Вестагер. Стойността на онлайн продажбите в Европа непрекъснато нараства. И тя почти се е удвоила през последните 5 години, достигайки около720 млрд. евро тази година, в сравнение с повече от 370 млрд. евро през 2015 г. 


„А Amazon е в центъра на развитието на този пазар. Повече от 70% от потребителите във Франция и повече от 80% от потребителите в Германия, които са направили онлайн покупки, са купили нещо от Amazon през последните 12 месеца. Ние не оспорваме успеха на Amazon или неговия размер. Нашата грижа са специфичните бизнес контакти, които, изглежда, възпрепятстват конкуренцията." 
 

Amazon е обект на разследване от юли, по време на което служители анализираха извадка от данни, обхващаща над 18 милиона транзакции и над 100 милиона продукти. Комисията установява, че данните за бизнеса в реално време, свързани с независимите търговци на дребно на сайта, са включени в алгоритъм, използван от собствения бизнес на Amazon на дребно. 


„Въз основа на тези алгоритми Amazon решава какви нови продукти да пусне, цената на всяка отделна оферта, управлението на наличностите и избора на най-добрия доставчик за даден продукт - казва Вестагер. - Следователно стигаме до предварителното заключение, че използването на тези данни позволява на Amazon да се съсредоточи върху предлагането на най-продаваните продукти, а това маргинализира продавачите от трети страни и ограничава способността им да растат.“ 
 

В изявление Amazon заявяват, че не са съгласни с констатациите. „Има повече от 

150 000 европейски фирми, продаващи чрез нашите магазини, които генерират десетки милиарди евро приходи годишно“, казват от компанията.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: