Големият пощенски скандал в Обединеното кралство няма край

Големият пощенски скандал в Обединеното кралство няма край Снимка: consent.yahoo.com

Докато светът умува за рисковете от изкуствения интелект, дефектен софтуер в британските пощи съсипа живота на близо 900 пощенски служители и семействата им

За скандала, който се точи повече от 20 години, припомни документален филм, излъчен на 1 януари 2024 г. от ITV. Лентата изнесе факти за Horizon – дефектния счетоводен софтуер на Fujitsu, въведен в британските пощи през 1999 г. Системата бързо започва да докладва за липси, което пощата приема като кражби, измами и фалшиво счетоводство на свои служители, припомня ВВС. 

Така лавинообразно започва една от най-големите съдебни грешки в историята на Обединеното кралство. Набедените служители са уволнени, а срещу тях са заведени наказателни и граждански дела. Осъдени са на колосални финансови "компенсации", някои попадат в затвора, други се разоряват, губят домовете си, десетки умират, без да са оневинени, а най-малко четирима посягат на живота си. 

Дългогодишни разледвания на пощенски служители, журналисти, депутати и учени доказват недостатъците на Horizon и невинноста на обвинените. Години наред множество автори пишат в тяхна полза, две книги са събрали фактите, BBC Radio 4 излъчва серия журналистически разследвания. Разкрита е не само позорната ситуация в британските пощи, но и множество порочни практики - прикриване на факти, презрително отношение към пощенските служители, фалшиви свидетелства на технически лица, както и мълчанието на Fujitsu. 

Разследванията са категорични - въпреки че проблемите са започнали с дефектния софтуер, „гнилото звено” в този скандал са хората, които са допуснали това да се случи и впоследствие са го прикрили.

В крайна сметка, през 2015 г. 555 от осъдените завеждат гражданско дело, което разкрива пропуските в Horizon. През 2019 г. Върховният съд се произнася срещу пощенската служба, а през април 2021 г. Апелативният съд отменя присъдите на 39 бивши пощенски мениджъри, определяйки поведението на пощите като „оскърбление за съвестта на съда“. Следва отмяната на още 93 присъди, но остават стотици. 

В писмо от декември 2023 г. до лорд-канцлера Алекс Чалк Консултативният съвет за компенсации на жертвите по случая Horizon призова всички присъди да бъдат отменени, подчертавайки дълготрайната травма, нанесена на британското общество, което не пести протестите си. 

Post Office scandal: Fujitsu faces calls to pay compensation as Gov  contracts extended - Mirror Online
Снимка - thejournal.ie

Големият въпрос е защо никой не е наказан и защо жертвите не са оправдани и обезщетени. След излъчването на документалната драма по ITV, премиерът Риши Сунак заяви, че ще въведе законодателство, което да гарантира, че осъдените ще бъдат „бързо оневинени и обезщетени”. Мнозина обаче се питат – трябваше ли филм да предизвика реакциите на управляващите и дали Сунак не направи изявлението си с оглед предстоящите избори

Провалът на британските правни и политически институции по случая е факт и пощите, заедно с легионите си адвокати, използваха слабостите, проявявайки високомерие, непочтеност и некоректност или просто некомпетентност. 

Жертвите на скандала се питат и каква е ролята на Fujitsu. През следващата седмица висш ръководител на компанията ще отговаря на въпроси на британски депутати. И макар да не е за вярване, в Япония за скандала с Horizon се чу едва тази седмица – отново заради документалния филм. 

В петък централата на Fujitsu в Япония каза за BBC: „Нашето дъщерно дружество в Обединеното кралство сътрудничи на разследването и остава напълно ангажирано с подкрепата на процеса“. Междувременно, компанията продължава да печели правителствени поръчки, в т.ч. 101 договора на стойност £ 2 милиарда само през последните четири години. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: