Дания затваря проливите си за „призрачния” руски петролен флот

Дания затваря проливите си за „призрачния” руски петролен флот Снимка: lemonde.fr

Старите танкери плават без застраховка, която е ключът, за да се задейства ограничителният механизъм на ценовия таван от $ 60 за барел руски петрол

Налице е и екологична заплаха, тъй като освен възможните разливи, петролът в сенчестия руски петролен флот често се претоварва от един танкер на друг, а Конвенцията на ООН по морско право позволява на държавите да инспектират кораби, които може да представляват екологичен риск за крайбрежните води и бреговата ивица. 

Съгласно план на ЕС, който се стреми да ограничи петролните приходи на Русия, Дания ще започне да спира танкери без западна застраховка, казаха пред Financial Times (FT) запознати с дискусиите по темата в Брюксел.

През Балтийско море и тесните датски проливи минава около 2 милиона барела руски петрол на ден, припомня изданието. През октомври само 37 от общо 134 преминали танкера са представили западна застраховка. Условието да я получат е да се потвърди, че превозваният петрол е продаден на цена, съобразена с ценовия таван, т.е., $ 60 за барел. Според руското Министерство на финансите обаче, през октомври руският Urals, изнасен от балтийското пристанище Приморск, се е търгувал на средна цена $ 81,52 на барел.

„Основното е Русия да се принуди да спазва застрахователните разпоредби. От своя страна, държавите, през чиито води минават руските танкери, са в правото си да видят доказателства за застраховката на кораба, товара и цената му”, обясни един от източниците на FT.

Говорител на датското военно командване потвърди, че ще бъдат проверявани кораби, които застрашават „морската безопасност“. Въпросът е дали датските морски власти имат капацитета да спрат и инспектират всички танкери и как да действат, ако превозвачът откаже да се съобрази, коментира FT.

Европейската комисия обсъжда и други стъпки за ограничаване на петролните приходи на Русия, включително мерки срещу корабни компании, които продават старите си танкери на сенчести морски превозвачи, както и срещу държави, които позволяват на такива кораби да плават под техен флаг.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: