Китай окончателно изключи Русия от съвместната разработка на пътнически супер самолет

Китай окончателно изключи Русия от съвместната разработка на пътнически супер самолет Снимка: raillynews.com

Опитът на Русия да договори сътрудничество в авиационната индустрия с Китай и да участва в проекта и производството на самолет, конкуриращ Boeing и Airbus, завърши с провал

завърши с провал

Според SouthChinaMorningPost (SCMP), китайската компатния CommercialAircraftCorporationofChina (COMAC), която от 2017 г. разработва самолета CR929, е спрял да споменава Русия като страна, участваща в проекта и вече представя самолета за 280 пътници като изключително китайска разработка.

Участието на Руската федерация не беше споменато пред конференцията на Китайската асоциация за въздушен транспорт (CATA), когато от COMAC обявиха "напредък" в разработването на лайнера, оценен на $ 50 милиарда и съобщиха, че работата навлиза в нов етап на "детайлен дизайн".

Първоначалният проект беше руската Обединена самолетостроителна корпорация да създаде корпуса на самолета и да участва в разработването на двигателя. Това за първи път не се спомена през септември, на откриването на специалната лаборатория за CR929, припомня SCMP. Тогава COMAC заяви, че Китай е постигнал „технологична самодостатъчности независими възможности за иновации“. 

На авиошоуто в LeBourget през лятото на 2023 г. новият самолет също беше представен като собствена разработка на Китай, въпреки че дори абревиатурата на самолета „CR” трябваше да символизира страните, участващи в проекта - C за Китай и R за Русия. Сега R отсъства и COMAC рекламира самолета като C929.

Проблемите с руското участие в създаването на самолета, който направи първия си полет тази година, започнаха още от първите години. COMAC отказа Русия да получава приходи от продажбата на самолета на вътрешния китайски пазар, като предложи по-висок дял от глобалните продажби, които обаче и досега са неясни, докато за вътрешна употреба Китай предвижда 3 000 лайнера

През 2022 г., след началото на войната в Украйна и въвеждането на западните санкции срещу руската авиационна индустрия, Китай реши да се откаже от всички руски разработки в CR929 и да ги замени със западни. По-специално, COMAC ще използва немски и американски компоненти и реши да включи Rolls-Royce и GeneralElectric в разработването на двигателя.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: