„Отхапаните“ от инфлацията потребителски опаковки не останаха незабелязани

„Отхапаните“ от инфлацията потребителски опаковки не останаха незабелязани Снимка: propackmagazine.bg

Регистрираната дефлация засега не обръща тенденцията

Намаляването на размера на потребителските опаковки, за да не се усети толкова силно поскъпването на стоките, беше едно от най-честите оплаквания на хората, когато започнахме да усещаме отчетливо инфлацията и у нас. Явлението се обозначава с термина "шрингфлация“, познато е отпреди много години и се проявява именно в периоди, в които има голяма инфлация. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНР по повод отчетената от НСИ за втори пореден месец дефлация в България и в контекста на потребителските цени и права. 

Тя посочи, че тенденцията към по-малки опаковки на потребителските стоки продължава да се задълбочава и хората да недоволстват от това. Още повече, че когато цените на продуктите се увеличават, един от практичните съвети, които могат да бъдат дадени на клиентите, е да купуват по-големи разфасовки, за да не заплащат излишно за опаковки. 

Според нея, опитите за овладяване на инфлацията с  мерки като „таван на цените“, „таван на надценките“ или със създадения сайт за проследяването им са неефективни. „Още тогава, когато се появи предложението за таван на цените или на надценките, изразих моето становище, а то е, че в условията на пазарна икономика трудно могат да бъдат регулирани цените по такъв начин. Защото дори и да бъде поставен таван на цените или на надценките на определени стоки, рискуваме те да изчезнат от рафтовете и потребителите да имат възможност да избират сред по-малко на брой предложения. Когато са по-малко предложенията, се намалява конкуренцията и се създава предпоставка за изкуствено завишаване на цените.", обясни Габриела Руменова. „В държави, в които временно са били въвеждани подобни ограничения, след като те отпаднат, цените рязко скачат“, добави тя. 

Това, което за мен е интересно като основател на некомерсиална платформа, призвана да защитава правата на потребителите, е дали мобилните оператори, които в началото на тази година повишиха цените на действащите абонаментни планове на клиентите си с официално обявения от НСИ средногодишен Индекс на потребителските цени за 2022 г. - 15.3%, при отчитане на дефлация за 2023 година ще намалят цените си.“, посочи още Руменова. 

Омбудсманът на Република България   Диана Ковачева е възприела тази теза, изпратила е множество писма до контролния орган – Комисия за защита на потребителите, както и до министъра на икономиката, като неин принципал, задавани са многократно въпроси от народни представители в икономическата комисия към Народното събрание. Въпреки публично поетия от страна на ръководството на КЗП преди половин година ангажимент, до момента институцията не е излязла със становище относно евентуална неравноправност на клаузата, а само с обещание, че при жалби ще следи дали увеличението е изчислено правилно. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: