Има ли изгодни за потребителя алтернативи при заплащане на пластмасовите опаковки

Има ли изгодни за потребителя алтернативи при заплащане на пластмасовите опаковки Снимка: Фирмаобщепит.рф

Заплащането за пластмасовите опаковки за храни от витрината не изпълнява целта на закона, ако няма изгодни за потребителите алтернативи

Задължителната продажба на еднократни пластмасови кутийки при покупка на храна за вкъщи от витрините във веригите противоречи на целта на Директивата за намаляване употребата на някои пластмаси и насърчаването на прехода към кръгова икономика в целия Европейски съюз. 

Коментарът е на Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" в сутрешния блока на телевизия Bulgaria ON Air. 

Идеята е и да бъде повишена информираността на широката общественост за реалните мащаби на вредното въздействие върху природата и хората да бъдат спечели за каузата да се насочат към алтернативни и достъпни продукти за многократна употреба. Това е посочено и в Директивата, която е транспонирана в българското законодателство чрез Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, обнародвана през 2021 г. 

Въвеждането на предвидената цена от минимум 20 ст. може да допринесе за това, само ако са предоставени алтернативни и изгодни за потребителите варианти. В настоящата ситуация това не е факт. Изборът на потребителя е между това да си купи хранителните продукти от витрината с еднократните кутии, всяка по 20 стотинки, или да не пазарува изобщо от там. Второто обаче едва ли е целта на търговците“, посочи Руменова. 

Тя оправи апел към бизнес операторите да предприемат действия да насърчат реално прехода към кръговата икономика с иновативни и устойчиви бизнес модели, продукти и материали в духа на европейското законодателство. В много от държавите по света активностите за провеждане на информационни кампании и откриването и въвеждането на алтернативи, включително използването на кутии за многократна употреба на клиентите, тръгва именно от бизнеса като средство за изграждане на имидж. Другаде са част от национални стратегии. Но най-често, независимо от иницииращата страна, се стига до колаборации между бизнеси, асоциации, потребителски организации и правителства. 

В студиото на „България сутрин“ Габриела Руменова посочи, че в държави като Дания, Естония, Франция, Италия, Испания, Полша, Словения, Швеция, Австрия и др. не само има магазини, където се разрешава, но и се насърчава продажбата на хранителни продукти с кутии от вкъщи. И не само в Европа – в Канада например, насърчават този метод с промоции в неделя, с 15% отстъпка, ако потребителите пазаруват в свои кутии, разказа още тя. 

 „След както толкова държави са го направили, включително и със законодателни промени, където се е наложило, има начин да пазим и околната среда, и здравето си. Например, в Италия още след приемането през 2019 г. на директивата за намаляване употребата на пластмаса, е направена промяна в законодателството за храните и като мярка за безопасност е въведена уговорка, че продавачите могат да откажат продажба в съдове на клиента, ако не са чисти или имат уловима миризма, счупени са или без капак“, обясни експертът. 

В заключение тя обобщи, че може да се намери и трябва да се търси баланс: „Както вече има роботизирани каси, наред със стандартните, може търговците да опитат да пуснат и един допълнителен щанд, от който хората да могат да си купуват със собствени кутии, и да видят как на практика ще работи това“, посочи Руменова. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: