Rolls-Royce и easyJet тестват водороден реактивен двигател

Rolls-Royce и easyJet тестват водороден реактивен двигател Снимка: plat4om.com

Rolls-Royce AE-2100A е почти напълно конвенционален двигател и се използва широко в самолети за по-кратки дестинации, но за първи път работи с водород.

Тестовете, които провеждт двете компании, имат за непосредствена цел да покажат, че е възможно водородното гориво да замени конвенционалните авиационни горива за реактивен двигател с тежкия им въглероден отпечатък. По-дългосрочният план е водородната енергия да заеме основна роля в развитието на авиационната индустрия, драстично намалявайки вредните ѝ емисии, пише ВВС.

„Красотата на гориво като водорода е, че то не съдържа въглерод и следователно, когато гори, не произвежда въглероден диоксид“, обяснява Алън Нюби, директор по аерокосмическите технологии в Rolls-Royce.

„Няколко години търсим какво може да задвижва самолетите на бъдещето и стигнахме до извода, че водородът е много вълнуващо предложение за нас“, казва Дейвид Морган, главен оперативен директор на easyJet.

И все пак „водородната” авиация е още далече. Извършените досега тестове са „голяма стъпка напред”, но те просто показаха, че реактивен двигател на водород може да работи при ниска скорост. Но за изграждането на изцяло нов двигател, способен да захранва безопасно пътнически самолет, ще са необходими много повече изследвания - и значителни инвестиции.

Самолетите също ще трябва да се преработят. Водородът, дори в течна форма, заема около четири пъти повече пространство от керосина, необходим за полет на същото разстояние.

Горивото, използвано в тестовете, е така нареченият зелен водород, произведен в Европейския център за морска енергия на Оркнейските острови, който се слави като много чисто гориво. Друга алтернатива е вече известният син водород, за който учените още спорят дали производството му не е по-вредно за планетата от изкопаемите горива. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: