Първата "кухня" в света е на ... 780 000 години

Учени откриха първата в света "кухня": в нея са пeкли риба преди 780 000 години

Изследователи откриха останки от риба, приготвена на огън по време на разкопки в Израел. Откритието дава основания да се предполага, че  древните хора са започнали да използват огъня 600 хиляди години по-рано, отколкото се смяташе досега.

Международен екип от изследователи анализира останките от подобна на шаран риба, открита в археологическия обект Гешер Бенот Яков в Израел. Анализът показва, че тя е приготвена на огън преди около 780 хиляди години. Досега най-ранните доказателства за приготвяне на храна датират от около 170 000 г. пр. Хр.

В работата си учените са анализирали   зъби, използвани за смилане на твърда храна и принадлежащи на риби от семейство шаранови. Подобни останки са открити в голям брой  различни археологически слоеве на мястото. Чрез изучаване на структурата на кристалите, които образуват зъбния емайл и се разширяват, когато са изложени на топлина, изследователите са успели да докажат, че рибата е била изложена на температури, подходящи за готвене, а не просто е изгоряла в горски пожар.

Авторите на изследването отбелязват, че голямото количество рибни останки, намерени на това място, доказва честата им консумация от древни хора, които са разработили специални методи за готвене.

Това изследване показва голямото значение на рибата в живота на праисторическите хора, за тяхната диета и икономическа стабилност.

Преминаването от сурова към готвена храна има драматични последици за човешкото развитие и поведение, добавят учените. Готвенето намалява енергията на тялото, необходима за разграждане и смилане на храната, което позволява на други физически системи да се развиват. Това също води до промени в структурата на челюстта и черепа на човека.

Промяната в диетата е освободило хората от интензивната ежедневна работа по намиране и смилане на сурова храна, като им дава свободно време да развиват нови социални и поведенчески системи. Някои учени виждат яденето на риба като важен етап в еволюцията на човешкото познание, което се е превърнало в централен катализатор за развитието на човешкия мозък.