Европакетът „Мобилност

Европакетът „Мобилност"

® pixabay.com

По-строги правила за шофьорите на тежкотоварни камиони в ЕС.

Решенията, които Европарламентът ще вземе за шофьорите на тежкотоварни камиони, станаха известни като пакет „Мобилност". В няколко страни, като България, Румъния, Словакия и Полша, те се натъкват на сериозна критика, защото ограничават свободната конкуренция. 

Германският вестник „Франкуртер Алгемайне Цайтунг“ също пита дали наистина става дума за по-високо заплащане и по-чести пътувания до вкъщи, или пък това не е прикрит протекционизъм

Евродепутатът от ГСДП Исмаил Ертуг припомня за 39-те трупа, откриити миналата година във Великобритания в камион с българска регистрация. Ертуг цитира българския премиер Бойко Борисов, който отхвърли всякаква българска отговорност с аргумента, че камионът не се е връщал в България от 2017 г. Според евродепутата точно това доказва, че държави като България, Румъния и Словакия използват тирове със своя национална регистрация и свои шофьори, на които се плаща по-малко, въпреки че участват в транспортните потоци вътре в ЕС. И това е така не само в Германия. В Австрия половината от тежкотоварните камиони вече са с регистрационни номера от Източна Европа. А според Евростат 70% от международните превози се извършват от източноевропейски шофьори.

Според новите правила шофьорите занапред ще имат право да се прибират всеки три седмици у дома. И понеже не е ясно дали ще се възползват от това право, парламентът им налага и задължението на всеки осем седмици да се завръщат заедно с камиона си в своята родна страна. Освен това те са длъжни на всеки три седмици да си взимат по един удължен уикенд, който да не прекарват в кабината на камиона.

И най-важното: чуждестранните тираджии занапред ще получават равно заплащане с шофьорите в страната, където работят – като това не се отнася единствено до транзитните превози.

Бурните дискусии около пакета „Мобилност“ продължиха цели три години. От една страна, по-богатите страни-членки и няколко могъщи синдиката настояваха за много стриктна уредба, която „да защитава правата“ на близо 3,5 милиона тираджии в ЕС и да ги предпазва от социален дъмпинг. Държави като България, Румъния, но също и Ирландия, през цялото време възразяваха, че това всъщност са протекционистични мерки, с които се предпазва местният трудов пазар от евтината конкуренция. Няколко източноевропейски държави вече обявиха, че ще предприемат юридически стъпки срещу новите правила.




Прочетете още за:
ЕС мобилност тежкотоварни автомобили

  0 
  0