Дистанционното обучение е влошило знанията на децата, установи МОН

Дистанционното обучение е влошило знанията на децата, установи МОН

Един от основните проблеми е липсата на устройства и интернет

Анализ на обучението от разстояние в електронна среда, изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката, е установил, че дистанционното обучение е задълбочило образователните неравенства и е влошило знанията на голяма част от децата. Това съобщават от пресцентъра на министерството. Констатациите в анализа показват и че дистанционният метод на обучение заплашва да увеличи броя на отпадащите от образователната система. 

„Това се случи въпреки усилията и бързата адаптация на учителите и директорите, спешните нормативни промени и осигуряването на електронни устройства и интернет със средства на държавата, училищните бюджети, общините и множество дарители", подчертават от министерството. 

По данни от анализа ножицата между учениците се разтваря от липсата на достатъчно устройства и/или на интернет. Липсата на възрастен в семейството, който да помага в електронното обучeние, също е от значение, отчита анализът. Над половината от родителите признават, че нямат или имат недостатъчни умения да помагат на децата си при електронното обучение, което влияе негативно, особено при по-малките.  

В по-малко от половината от училищата в големите градове (43,5%) всички деца имат достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12,5. Неравният достъп до дистанционно обучение се потвърждава и при сравнението на различните типове училища - всеки пети ученик в професионалните гимназии няма достъп до електронни устройства и интернет, а в тези институции се обучават около 50% от гимназистите. Така големите неравенства между ученици, чиито семейства разполагат с техника и имат умения да работят с нея, и такива без достъп до устройства и интернет, се задълбочават. 

Към средата на юли т.г. 43 хил. ученици все още не разполагат с устройство, а 34 хил. деца нямат интернет, съобщават от министерството. В началото на предстоящата учебна година потребностите ще се актуализират. 

Според 40% от учителите и близо 60% от директорите знанията на учениците са се влошили по време на дистанционното обучение. Освен от затруднения електронен достъп, това до голяма степен е следствие от понижената мотивация и ангажираност на учениците. Самооценката на децата съвпада с наблюденията на техните преподаватели. Данните ясно показват сериозно влошаване на ангажираността сред всички групи ученици. 

Дистанционното обучение е повлияло негативно и върху учителите. Анализът показва по-голямо напрежение сред тях и високи нива на професионално прегаряне. За обострянето на този проблем допринася и усещането на голяма част от преподавателите, че имат нужда от нови умения как да ангажират учениците от разстояние. Над 40% от педагогическите специалисти заявяват, че се затрудняват при онлайн преподаване на често отсъстващите и неангажирани деца. 

Анализът на резултатите от обучението от разстояние в електронна среда води до категоричен извод: необходимо е да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година. В същото време се прави необходимото за осигуряване на по-добри условия за провеждане на обучение от дистанция, ако това се наложи, подчертават още експертите от МОН. На първо място е задоволяването на потребностите от електронни устройства и интернет връзка. 

Едновременно с това е необходима подкрепа за наваксване на пропуските на учениците. Фокусът трябва да е върху децата от уязвимите групи - от семейства с нисък образователен и социално-икономически статус, от селски райони и тези със затруднения с учебния материал. Според експертите за тях трябва да се осигури присъствено обучение, допълнителни занимания по учебни предмети, индивидуална подкрепа от специалисти. Затова инвестициите в дейности в подкрепа на учениците с пропуски да са сред първите, които ще бъдат направени по новата европейска програма „Образование“ 2021-2027. 

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: