България е на първо място по интерес към дигитални банкови решения

България е на първо място по интерес към дигитални банкови решения Снимка: unsplash.bg

Проучване на Mastercard за дигиталните платежни услуги показва, че 71% от българите имат доверие на банките при 61% от европейците.

Най-новото проучване на Mastercard за дигиталните платежни услуги разкрива, че двама от всеки пет европейци са увеличили транзакциите, които правят онлайн или чрез приложения, и това им носи улеснение и сигурност. Изследването е направено сред близо 10 000 граждани от 12 европейски държави и показва нагласите към дигиталните иновации и решения, влиянието на COVID-19 към честотата и начина на дигитални разплащания и виждането на гражданите за развитието на приложенията и услугите за мобилно банкиране. Нараства и ролята на дигитализацията – 43% от европейците изразяват положително отношение, особено след появата на COVID-19 и удобството от дигитално общуване с близките, онлайн пазаруване и безконтактни плащания.

„Ситуацията около COVID-19 ускори процесите – много неща, които биха отнели години, се случиха в рамките на месеци. За кратък период от време много дейности преминаха в електронна среда, просто защото нямаше друг начин – говорим и за бизнеси, и за нашия личен живот. Радвам се, че това проучване отличава страната ни като фактор в развитието на финтех сектора в Европа“, сподели Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

Европейците обаче все още се отнасят положително към традиционните банки и финансови институции, като четирима от всеки петима вярват, че физическите банки ще съществуват и след 10 години. В България това е особено силно изразено, а страната дава най-висок процент – 91% българи споделят мнението, че традиционните банки ще присъстват в страната.

Като ключови предимства на онлайн банкирането и мобилните плащания европейците изтъкват, че: 

  • спестяват време (63%);
  • лесни са за употреба (57%);
  • подходящи за начина им на живот – мобилни, динамични, забавни и гъвкави (33%).

У нас 98% биха обмислили използване на дигитални банкови решения:

  • 44%, заради сигурността;
  • 37%, заради удобството;
  • 34%, заради по-ниски такси и привилегии.

България изпъква с най-висок процент граждани, които биха обмислили преминаване към дигитална банка в бъдеще (54%) при 39% средно за Европа. 

Процентът на българите, които биха преминали към дигитална банка в близките 12 месеца, се е увеличил повече от 2,5 пъти спрямо миналата година – от 10% до 26%, при средно 23% за Европа.

Ние имаме най-силно положително отношение (62%) към новите технологични решения, които са безопасни и улесняват финансовите ни операции като следствие от промените в ежедневието заради COVID-19. За сравнение най-нисък е интересът към нови решения в Германия и Нидерландия (35%), като при тях е най-висока удовлетвореността от традиционното банкиране и съществуващите решения за плащане и не искат да променят нищо – 17% от германците и 18% от нидерландците посочват този отговор. Като допълнителна функционалност, от която бихме се възползвали, половината българи посочват единно приложение, което на едно място да показва информация за сметки и спестявания от всичките банкови акаунти.

Европейците показват ниско ниво на познаване на т.нар. отворено банкиране (open banking), които регулаторите на континента прилагат в последните години. Това ще позволи на трети страни да имат достъп до информация за банкови сметки и разплащания, след изрично упълномощаване от страна на потребителя, което ще създаде по-добро клиентско изживяване и по-лесно и бързо преминаване от един на друг доставчик на финансови услуги.

40% от европейците не са запознати с тези решения, при българите този процент е 32%. Като цяло 68% от сънародниците са чули за промените, 26% от тях се определят като добре запознати с темата, а 43% признават, че въпреки че са осведомени, не са запознати в дълбочина.

Европейците са склонни да използват изцяло дигиталните банки (т. нар. банки без клон) - 28% са заявили това тази година при 19% миналата. Безопасността и сигурността на дигиталните банкови решения вече са с намаляваща тежест за европейците (51% през 2020 г., спрямо 67% през 2019 г.), а същевременно се повишава интересът към отстъпки и ниските разходи (33% през тази година, спрямо 28% през миналата).

Като основен източник на достоверна информация относно управлението на парите си повечето хора все още изтъкват банките със 71% доверие от страна на българите и 61% от страна на европейците. По темата за доверието българите и унгарците показват най-ниско доверие към приятелите си, като 77% от тях не биха споделили финансовите си взаимоотношения с тях, спрямо 63% за Европа.

В динамичната среда на 2020 г. и като отговор на нарастващата дигитализация и увеличаващото се търсене от страна на потребителите, Mastercard и българската технологична компания Paynetics, чрез phyre, вече осигуряват достъп до Google Pay и на българските картодържатели. Голямата новина бе обявена преди дни, а експертите вярват, че тя ще се окаже решаваща в развитието на сектора още през следващата година.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: