Кианумицини – новото био-средство срещу вредители

Кианумицини – новото био-средство срещу вредители Снимка: iasgyan.in

Създателите му го кръстиха на Киану Рийвс, защото са фенове на актьора и филмовите му герои, които винаги побеждават злото – както в „Матрицата” или в „Джон Уик”.

Съединенията, наречени кианумицини (keanu-mycins), пробиват повърхността на гъбични патогени и ги обезкървяват до смърт, както казва пред New York Times водещият автор на разработката Себастиан Гьотце от германския Институт „Лайбниц” за изследване на природните продукти и биология на инфекциите. Създадени са на базата на бактерии от рода Pseudomonas, които обитават почвата и водата

В проучване, публикувано наскоро в Journal of the American Chemical Society, Гьотце и колегите му описват силата на кианумицините срещу често срещан растителен вредител, който причинява загниване, известно като сива плесен (Botrytis cinerea) и засяга повече от 200 вида плодове, зеленчуци и цветя, но най-вече е бич за гроздето.

Новооткритите съединения могат да бъдат достъпна и екологична алтернатива на химикалите срещу гъбички, които сега се използват в селското стопанство и към които много вредители вече са развили резистентност.

Екипът установи също, че кианумицините биха могли да се борят успешно и с някои гъбични инфекции при хората, тъй като не са силно токсични срещу човешките клетки и могат да послужат за основа в разработването на нови противогъбични лекарства.

Според учените, такива медикаменти са изключително необходими, тъй като „В момента има много бактерии, особено в болниците, които са резистентни към различни антибиотици, т.е., имаме антибиотична криза“, отбелязва Гьотце.

Киану Рийвс не е първата знаменитост с научно откритие, наречено на името му. Наскоро учени кръстиха уникално оцветена жаба Hyloscirtus tolkieni, на автора на „Властелинът на пръстените” Дж. Р.Р. Толкин. Бръмбар от Коста Рика пък беше наречен Agra katewinsletae, на актрисата Кейт Уинслет, защото както казва откривателят му, „нейната героиня не потъна с „Титаник”, което може да прави и този вид, дори тропически порой да се излее над местообитанията му”.

А какво мисли Киану Рийвс за своя съименник, който побеждава вредители? „Доста готино… и някак сюрреалистично за мен. Но благодаря, хора учени! Успех и благодаря, че ни помагате“, написа в социалните медии любимецът на зрителите и един от най-високо платените актьори в Холивуд.