Не разчитайте безусловно на правото на отказ в 14-дневен срок от онлайн покупки

Не разчитайте безусловно на правото на отказ в 14-дневен срок от онлайн покупки Снимка: aliexpress.ru

За някои стоки и продукти правото на отказ не се прилага

Ако сте планирали да се възползвате от последните часове на Черен петък или от предстоящия Черен уикенд при онлайн търговци, които са решили да удължат периода на намаленията си, е разумно да не се отдавате на необмислени покупки, като разчитате на това, че ще можете да ги върнете в 14-дневен срок, каза по БНР Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“. 

Сега са най-големите надпревари кой ще успее да грабне най-изгодните предложения. Но защо да не разчитаме на правото на отказ? 

В немалко случаи потребителите ще трябва да платят куриерските разходи по връщането на стоката. Разбира се, това може да стане само ако търговецът е посочил, че те ще бъдат за сметка на клиента. Но за целта ние трябва да сме прочели правилата. Ако към разходите по връщането на стоката се добавят и тези за доставката, които евентуално сме платили, може да се окаже, че упражняването на правото на отказ е нерентабилно в нашия случай“, обясни Руменова. 

Освен това, след упражнено право на отказ, търговецът може да върне само част от заплатената за стоката сума, ако прецени, че стойността и е намалена в резултат от изпробване, което е било различно от необходимото, за да установи естеството, характеристиките и нормалното им функциониране. 

Също така следва да се има предвид, че за някои стоки и продукти правото на отказ не се прилага. Например, изработените по поръчка на потребителя или по негови индивидуални изисквания. Запечатаните звукозаписи, видеозаписи и софтуер, ако са били разпечатани, също не могат да бъдат върнати. Това се отнася и за редица други запечатани изделия, които също не могат да бъдат върнати поради хигиенни съображения. 

Във всички тези случаи търговецът е длъжен да уведоми предварително потребителите, че правото на отказ е неприложимо. 

При физическите магазини пък търговците не са длъжни да приемат обратно вече продадена стока, освен ако не е с дефект или опасна.  Могат да го направят по собствено желание, под формата на добра практика. Ако са го обявили обаче, трябва да го изпълнят, в противен случай ще е налице нелоялна търговска практика.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: