
Турция обновява железопътния си транспорт в сътрудничество с Испания
- Транспорт и комуникации
- Текст:

Сделката включва наемането на два луксозни влака от частния турски оператор Sun Tren, с които Renfe ще обслужва Cappadocia Express, луксозна туристическа линия между Истанбул и Кападокия. Но извън този лизинг, споразумението включва и възможността испанската компания и Sun Tren „да договорят дългосрочно сътрудничество, включително в пазара на високоскоростните железопътни линии“, съобщава larazon.es.
В момента Renfe управлява високоскоростната линия между свещените градове Медина и Мека в Саудитска Арабия. От 2026 г испанският железопътен оператор ще обслужва първата частна линия от този тип в САЩ между Далас и Хюстън. А от края на годината Renfe ще стъпи във Франция, обслужвайки линиите по оста Лион, Марсилия и Монпелие, с идеята в бъдеще да влезе в конкуренция с френския железопътен оператор SNCF по линията Лион - Париж, най-печелившата железопътна отсечка във Франция.
Международният бизнес на Renfe отчасти е резултат от необходимост. Либерализацията на пазара на високоскоростни ЖП-оператори в Испания с навлезлите конкурентни компании Ouigo и iryo, ще намали приходите на испанския обществен оператор. Така че стратегическите му планове се насочиха извън границите, за да компенсира оборота, който, както се очаква, ще загуби от новонавлезлите в бранша съперници.
Изборът на Renfe към турският пазар на високоскоростни железници е продиктуван от неговото интензивно развитие. Според данни на Международния съюз на железниците (UIC), железопътната мрежа на Турция се разраства с нови 2467 км високоскоростни отсечки, част от които вече са в експлоатация, а останалите - в процес на изграждане. Това разширение ще нареди турския високоскоростен железопътен транспорт на шесто място по мащаби в Европа.
От 2009 г. Турция пуска нови ЖП-линии между главните градове на страната, включително между Анкара и Истанбул. Изграждането на този коридор се осъществява също в сътрудничество с испански компании. Обществената инженерингова компания Ineco е консултант на проекта, а OHLA участва в изграждането на участък с дължина 206 км, където извърши пътно-строителната експертиза и същевременно строи четири виадукта, 22 моста и тунел с дължина близо 500 м.
Испански компании участват и в оборудването на турските високоскоростни железници. Влакове на баския ЖП-оператор CAF, които достигат скорост до 250 км/ч, ще бъдат част от обслужването на линиите Анкара - Истанбул и Истанбул - Коня.
Renfe разработва и други международни бизнес-начинания, извън сферата на високоскоростния железопътен транспорт. През август миналата година испанският обществен ЖП-оператор придоби 50% от чешката компания Leo Express, която оперира в Чехия, Словакия и Полша, но има ресурси и лицензи за достъп до немския ЖП-пазар. Това позволява на Renfe да участва в търгове за обществени железопътни услуги в Германия, Чешката република и Полша.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
