Турският собственик цели затопяване на заседналия кораб "Vera SU"

Турският собственик цели затопяване на заседналия кораб "Vera SU" Снимка: Снимка: Румен Сарандев

Според министъра на тратспорта "корабособственикът умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар и го води към затопяване, с идеята да получи сумите от застраховката“.

Днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев се срещна с представители на салвидж компанията, застрахователя на заседналия в Черно море товарен кораб "Vera SU" и застрахователя на товара.

От думите му стана ясно, че „корабособственикът умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар и го води към затопяване, с идеята да получи сумите от застраховката“. По време на срещата с представителите на салвидж компанията, бе обяснено на министъра, че те имат готовност и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик.

Компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг. Според тях съвкупността от фактори – липсата на адекватни действия от страна на турския корабособственик по възлагане на поръчка към салвидж компания и лошите атмосферни условия, могат да доведат до отлагането на акцията по спасяването на кораба.

Към момента българската държава вече предприе мерки за създаване на организация за евакуация на екипажа, което се случи преди няколко дни, мерки по източването на горивото и горивно-смазочните материали, с което ограничи на 95 % риска от разлив в Черно море и в момента предприема действия по процедурата за разтоварване на карбамида по безопасен за околната среда начин.

Министър Христо Алексиев проведе срещи и с всички представители на застрахователните компании, ангажирани със случая "Vera SU". Министърът постави въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента и бъдещите такива. 

Застрахователите на товара споделиха с министъра притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни. Според министър Алексиев това може да се интерпретира като изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, с цел реализиране на приходи от застраховка.

„Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интереса на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети", каза министърът.

Още по темата във

facebook