Социално отговорна инвестиция: Как да я използваме

Социално отговорна инвестиция: Как да я използваме Снимка: Pixabay

В отговор на все по-голямата екологична и социална ангажираност на спестителите активно започнаха да навлизат социално отговорните инвестиции в три основни стратегии.

Устойчивото финансиране продължава да набира популярност във Франция. Според социологическата агенция Novethic инвестициите на французите в устойчиви фондове са се удвоили през 2019 г. от 149 млрд. на 278 млрд. евро. Социално отговорни инвестиции сега се предлагат от повече от 700 фонда във Франция.

 

Но за какво точно става въпрос? „Социално отговорните инвестиции са нова инвестиционна философия. Устойчивите фондове избират инвестиции, които едновременно „се представят“ добре и оказват положително въздействие върху планетата и обществото“, обяснява Жералдин Майер, инвестиционен съветник в UBS Франция пред Le Figaro. За да ги идентифицират, инвеститорите разчитат на извънфинансови критерии: екологични, социални и управленски. Те могат да варират от въглеродния отпечатък на компаниите до антикорупционните условия на труд на служителите и подизпълнителите.

 

При социално отговорните инвестиции съществуват три стратегии. Основната и най-стара е тази на изключването: не се инвестира в компании, които получават доходи от дейности, считани за вредни за планетата или обществото: експлоатация на изкопаеми горива, оръжия, тютюн, алкохол, хазарт и др. Изборът зависи отчасти от културните пристрастия. „Изключването на ядрената енергия е много по-рядко във Франция, отколкото в Швейцария и САЩ“, отбелязва Жералдин Майер.

 

Често срещана стратегия сред френските мениджъри е тази за отсяване на „най-добродетелните“ сред компаниите на пазара. Следователно те се обръщат към производителите на електроенергия от възобновяеми източници или специалистите по управление на отпадъците: това е така нареченият подход „най-добрият във вселената“. Но повечето френски мениджъри предпочитат да подберат примерни компании от всеки сектор и по този начин да диверсифицират риска между по-голям брой бизнес сектори.

И накрая, третата стратегия, най-взискателната, се основава на инвестиране в компании, способни да подкрепят с цифри техния положителен принос за околната среда или за обществото: това се нарича въздействащо инвестиране. „Това, например, е закупуването на зелени облигации, използвани за финансиране на вятърни турбини и слънчеви централи, или действията на компания, ангажирана с превенцията на своите служители срещу СПИН“, обяснява Майер.

Възможно е да се приложат и няколко стратегии за социално отговорните инвестиции едновременно. „В UBS фондовете за интеграция включват въздействащ инвестиционен джоб“, продължава специалистът. Съществуват множество инструменти, остава инвеститорите да се възползат от тях. И те го правят все по-активно.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: