Изследователите учат компютрите как да комуникират по-приятелски

Изследователите учат компютрите как да комуникират по-приятелски Снимка: Unsplash

Приятелската и учтива комуникация по принцип се овладява от повечето хора на майчиния им език. Това обаче може да се окаже трудно за компютрите.

Изследователи от университета в Карнеги Мелън искат да научат изкуствения интелект (ИИ) да създаде по-учтив вариант на дадено изречение. Чатботите и другите диалогови системи биха могли да се възползват от това.

Любезното съдействие е проблем за изкуствения интелект

 „Изпратете ми копие“ като цяло е по-малко учтиво като изречение, отколкото „Бихте ли ми изпратили копие“. Това разграничение е много лесно за тези, които говорят един и същ език. Изкуственият интелект може да се изправи пред по-голямо предизвикателство в тази задача. 

Екип около Shrimai Prabhumoye от университета Carnegie Mellon иска да научи изкуствения интелект да общува по-приятелски. За тази цел изследователите са създали изчерпателна база данни с изречения с различна учтивост, с помощта на която биха могли да обучат ИИ да може сам да преобразува различни изречения в по-учтив вариант.

Като пример за приложение, изследователите разработиха визията на програма за електронна поща, която открива изречения,  звучащи неутрално или грубо, и може да ги маркира по подобен начин при проверка на правописа. След това потребителят може да избира от няколко учтиво формулирани алтернативи. Дори говорещите майчин език не са склонни да идентифицират винаги учтивия език като такъв. 

Компютрите трябва да могат да разпознават любезността

„Не става въпрос само за добавяне на „заявка" или „благодаря", обяснява системата Prabhumoye. Вместо това трябва да се анализират и преформулират цели изречения. Това бързо стана ясно за изследователите, когато системата първоначално оцени изречение като „Моля, помогнете ми“ като особено учтиво.

 

За базата данни изследователите анализираха половин милион вътрешни имейли от Enron, които трябваше да бъдат публично достояние във връзка с дело. От този анализ изследователите генерираха набор от данни, който съдържа приблизително 1,39 милиона изречения, които са каталогизирани според степента на любезност.

 

В допълнение към програмите за електронна поща подобна технология може да се използва и в автоматични диалогови системи като чатботите. Автоматично генерираните отговори по имейл също могат да бъдат направени по-динамични.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: