Политиката на Тръмп удари туризма в САЩ

Политиката на Тръмп удари туризма в САЩ Снимка: horndiplomat.com

Най-рязък е спадът на бизнес-пътуванията

Airbnb, Hilton и Expedia Group, която притежава платформите за резервации и настаняване Hotels.com и VRBO, обявиха по-слаби от очакваното приходи, а Bank of America оповести, че транзакциите с кредитни карти за полети и настаняване продължават да намаляват.

Данните разкриват застой в развитието на туристическата индустрия в САЩ – първият от края на пандемията, пише Euronews. Повечето големи американски авиокомпании вече обявиха, че ще намалят редовните си полети заради намалелия брой пътници и в икономична, и в бизнес класа. 

От Американската туристическа асоциация си обясняват отлива с несигурността при новата митническа политика на САЩ. През април доверието на американците в икономиката спадна за пети пореден месец, достигайки най-ниското си ниво от началото на пандемията. 

Отново през април деловите пътувания до САЩ са намалели с 9%, показват и публикуваните тази седмица данни на Националната служба за пътувания и туризъм. С 11.8% са намалели пътуванията на притежателите на бизнес-визи от Мексико. Бизнес-посещенията от Канада чрез обществен транспорт (самолети, влакове и автобуси) са паднали с 20%, а тези с автомобили – с 35%. 

Всъщност, Близкият изток е единственият регион, от който бизнес-пътуванията през април са се увеличили с 9,4%, в сравнение със същия месец през 2024 г. Това обаче не компенсира големия отлив на посетители от от други региони, включително пътуващите от Западна Европа, които са със 17.7% по-малко

Според компанията за авиационни анализи Cirium, тенденциите ще се задълбочават, тъй като предварителните резервации от Европа до 14 града в САЩ за юни, юли и август са намалели с 12% спрямо същите месеци миналата година. Особено слаби са прогнозите за второто и третото тримесечие, когато вероятно ще настъпи пълното въздействие на икономическата и геополитическата нестабилност. 

На този фон много американски авиокомпании оттеглиха финансовите си прогнози за годината, позовавайки се на несигурност и по-слабо търсене не само от страна на бизнес-средите, но и от страна на пътници със средни доходи, които пътуват за развлечение. 

В последната категория обаче положението изглежда по-благоприятно, тъй като през първото тримесечие пътуващите  са намалели само с 6%, но през април – вероятно заради великденските празници – са се увеличили с 13.8%.

Наред с бизнес-пътуванията намаляват и посещенията на редица международни търговски форуми, конгреси и изложения в САЩ. Много търговци на дребно – на първо място от Канада - вече не искат американски стоки, а предпочитат директен внос от Франция, Испания, Великобритания и други страни, а при временното "митническо примирие" - вече и от Китай. Тенденцията удря директно американските производители и градовете-домакини на търговски събития. 

В същоно време якои държави дори предупреждават гражданите си да се въздържат от посещения в САЩ, като наред с несигурните търговски и ценови условия посочват и непредсказуемите процедури при влизане в страната, включително риск от враждебно отношение и дори задържане, особено за чуждестранни пътници, изразили в социалните си профили "нелицеприятни" политически мнения или подкрепа за хора с нетрадиционна сексуална ориентация. 

Според американски туроператори и туристически агинции, бизнесът им е намалял със 75% и заради спирането на множество правителствени програми за международен обмен. По силата им САЩ приемаха голям брой хора от Африка, Латинска Америка, Югоизточна Азия и др., желаещи да се обучават в различни области, включително бизнес и екология. Наред с тежкия икономически ефект за местния туризъм, закриването на тези програми лишава развиващите се страни от обучени специалисти и ограничава разпространението на американска култура, казват наблюдатели. 

Според Глобалната асоциация за бизнес пътувания, през годината чуждестранните посещения в САЩ ще намалеят с близо една трета, включително със спад около 71% на пътуващите от Канада за САЩ. Обяснението е, че хората предпочитат да правят ефективен бизнес в условия на сигурност, каквито САЩ изглежда вече не предлагат. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: