Повече от 10 000 хотела съдят Booking.com

Повече от 10 000 хотела съдят Booking.com Снимка: dutchnews.nl

В колективен иск европейските хотели обвиняват платформата за резервации, че близо 20 години ги е ощетявала, налагайки им неизгодна ценова политика

Както съобщава BBC, в периода 2004 – 2024 г., Booking.com е продавал хотелски места при условие, че хотелите нямат право да обявяват в сайтовете си по-ниски цени от тези, обявени в платформата. Европейският съд е установил, че тази практика нарушава антитръстовите правила и от миналата година платформата не я прилага. 

Сега обоче хотелите искат обезщетение за всички години, през които тези условия са им причинявали финансови загуби. Делото е заведено от Европейската асоциация на хотели, ресторанти и кафенета Hotrec, а към иска вече са се присъединили 30 национални хотелски асоциации и над 10 000 хотела, но до 29 август могат да се включат и още ищци (хотели). 

Според хотелиерите, присвоявайки си правото да обявава, че предлага настаняване в хотел на „най-добра цена“, Booking.com се е „преборил” с туристи, които си намират хотел в платформата, но резервират местата си за престой директно в хотела. Според Hotrec това е злоупотреба, тъй като налагайки „най-добра цената” (тази, с включена комисионна), платформата е ограничила преките продажби, но е увеличила неправомерно приходите си.

Делото ще се гледа в Нидерландия, където е централата на платформата и вероятно ще се развие като един от най-големите съдебни процеси в историята на европейската хотелиерска индустрия, демонстрирайки силната решимост на сектора „да се бори с нелоялните практики на дигиталния пазар“, се казва в изявление на Hotrec. 

Макар че все още не са получили официално известие за процеса, от Booking.com твърдят, че информацията е изопачена. Според тях правилото за най-добра цена е било в интерес и на конкуренцията, и на хотелиерите. Много от тях обаче не са съгласни и смятат, че след като е поела контрол над пазара, компанията е увеличила комисионните си, а печалбите на хотелите са намалели. Френски хотелиери са изчислили, че от € 100, платени от един клиент, Booking.com получава € 25 комисионна, а хотелът € 75 – приход, който трябва да посрещне всички разходи, вкл. заплати, ремонти и др. 

Експертите очакват дълго и сложно съдебно дело, особено при изчисляване на щетите. Срещу Booking.com е заведен и друг иск в Нидерландия. Потребителски ортанизации обвиняват платформата, че завишава цените, предлага фалшиви отстъпки, създава изкуствен недостиг на хотелски места и работи при слаба киберзащита. Резултатът е, че милиони клиенти преплащат резервациите си, губейки стотици милиони евро. 

Бизнес моделът на Booking.com е една от уникалните идеи на нашата дигитална епоха: платформата практически продава стока, която не притежава (хотелската база), но формира цената ѝ, прибавяйки в нея и стойността на своята цифрова услуга.

Растейки с вирусна скорост, Booking.com се възползва от глобалната тенденция да получаваме чрез цифровите си устройства услуги бързо, удобно, навсякъде и по всяко време. Това превръща платформата в монополист, който диктува своите условия и на хотелите, и на нас, клиентите им. 

С пазарна оценка над $ 170 милиарда Booking.com държи около 71% от пазара за онлайн резервации в ЕвропаСъщия бизнес модел използва платформата Airbnb (пазарна оценка $74.08 милиарда), доминираща настаняването в частни имоти, както и Uber (пазарна оценка $189.27 милиарда), която продава таксиметрови услуги с частни коли – отново без да притежава и поддържа собственост и персонал в сферата на услугата, която предлага.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: