
Как Япония спечели войната с катастрофите по пътищата
- Актуално
- Текст:

Всеки ден те са от двете страни на улиците и в големите градове, и в най-малките селски общности, сякаш всеки момент ще се втурнат да пресекат на другия тротоар. Но така известните „Тобита-кун”, всъщност никога не го правят, пояснява atlasobscura.com. Те са кукли, в ролята на пътни знаци, които предупреждават шофьорите, че в района се движат деца, готови всеки момент да се стрелнат през пътното платно.
Днес в Япония наричат 60-те години на миналия век „войната с трафика”. Според Националния институт за управление на земята и инфраструктурата (NILIM), през 1970 г. в цялата страна са регистрирани 16 765 пътни произшествия с фатален изход. От този пътно-транспортен хаос обаче се ражда една обичана културна икона – пътният знак „Тобита-кун”, изскачащото момче.
Първият класически дизайн - "Серия 0", е създаден през лятото на 1973 г. от производителя на табели Йосей Хисада, по проект на художника Джун Миура. Първата поръчка е от градския Съвет за социални грижи на гр. Хигашоми. Тобита-кун бързо превземат цяла Японя и петдесет години по-късно Хисада и неговият син Акихиро все още произвеждат по около 500 Тобита-кун от класическата „Серия 0” за регионални асоциации на родители и учители, туристически организации и бизнес клиенти, които понякога искат и дизайн по поръчка.
През десетилетията външността на Тобита-кун следва популярната мода и има дори пластмасови версии, но класическите са ръчно изработени от дърво и оцветени също на ръка. Често ги произвеждат и стотиците клубове на доброволци за безопасно движение. Тобита-кун приличат на анимационни герои, като армията им отдавна се е еманципирала, включвайки и фигури на момичета.

За дълголетието им съдейства и най-известният доброволец, 82-годишният днес Джироку Ямагиши. След като губи майка си при пътен инцидент, той е изработил над 1 200 Тобита-кун, които е дарил на образователни инспекторати, училища и градски служби в района на родния му град Нанао – и казва, че ще продължи да го прави, докато силите му позволяват.
Всъщност Тобита-кун са един от многото фактори, с които Япония печели войната с трафика. Друг подход е изграждането на високоскоростни железопътни връзки из цялата страна, което според Bloomberg превърна шофирането в Япония от необходимост в просто една от опциите за придвижване.
Голямо значение има и масовото използване на превозни средства с по-малка мощност, както и един от най-строгите закони за шофиране в нетрезво състояние. Редовните кампании за пътна безопасност призовават за повишено внимание, търпение, етика и добри обноски в движението както за шофьорите, така и за пешеходците.
В комбинация, мерките са ефективни. Според NILIM, смъртността при пътни произшествия е намаляла до едва 25% от цифрите за 1970 г., и част от заслугата за това е на Тобита-кун. Символи на безопасността вече 50 години, симпатичните „изскачащи” момчета и момичета ще продължат да стоят на „нисък старт” по японските улици, за да „освежават” вниманието на водачите на пътя.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
