
Изследване откри изненадващ източник на социално влияние
- Социални медии
- Текст:

Професията „инфлуенсър" придобива все по-голямо значение. Социалните мрежи предоставиха платформа буквално за всеки, който желае, да придобие известност. Доколко в действителност могат да помогнат за популяризирането на идеи хората с хиляди последователи в мрежата?
Проучване, публикувано в сп. Nature Communications, обаче установява, че колкото и да са известни и популярни инфлуенсърите, всъщност е малко вероятно те да променят поведението или мисленето на човек. На практика те дори могат да навредят на дадена кауза и да я направят непривлекателна за обществото.
„Когато инфлуенсърите представят идеи, които са несъвместими със светогледа на техните последователи - казват например, че ваксинацията е безопасна и ефективна - те могат неволно да антагонизират хората, които искат да убедят. Хората обикновено следват само инфлуенсъри, чиито идеи потвърждават техните вярвания относно света", обяснява Деймън Чентола, професор по комуникация, социология и инженерство в Пен и старши автор на статията.
Проучването показва, че ако искаме да използваме социалната мрежа за популяризиране на нови идеи и да стимулираме промяна в мисленето, трябва да се насочим към малки групи от хора във „външния кръг“ или покрайнините на мрежата.
В своите изследвания д-р Чентола е проучил над 400 мрежи за обществено здраве, за да открие кои хора могат да разпространяват най-ефективно нови идеи и модели на поведение. Тестван е всеки възможен човек във всяка мрежа, за да се определят кой би бил най-ефективен за разпространението на някаква позиция - от клюки за знаменитости до приемането на ваксини.
„Десетки алгоритми се основават на заблудата, че идеите в мрежата се разпространяват вирусно. Проучването обаче показва, че способността на информацията да преминава през дадена социална мрежа зависи най-вече от нейния вид“, казва д-р Чентола.
Ако искате да разпространявате клюки - лесно смилаеми, непротиворечиви частици информация, обърнете се към инфлуенсър или човек с влияние. Но ако искате да предадете нов начин на мислене, който оспорва съществуващия набор от модели, потърсете скрити места в периферията. Това показва проучването.
„Голямото ни откритие е в това, че всяка мрежа има скрит социален клъстер във външните си краища. Той е напълно готов да увеличи разпространението на една нова идея с няколкостотин процента в обществото", казва ученият.
Д-р Чентола е приложил на практика своите изводи при популяризирането на нова схема за микрофинансиране в десетки общности в Индия. С помощта на направеното проучване изследователите са успели да предвидят както откъде трябва да произхожда една успешна програма, така и дали тя ще се разпространи сред останалата част от мрежата.
„Установихме, че центърът на мрежата се променя в зависимост от това какво се разпространява. Колкото по-несигурни са хората за една нова идея, толкова повече социалното влияние се премества върху хората, които имат само тесни връзки и ограничено влияние, вместо към хората с много и далечни социални контакти", казва Дъглас Гилбо, асистент в Калифорнийския университет в Бъркли.
Констатациите в проучването „преобръщат представите ни за социалното влияние върху маркетинга, продажбите и социалните движения“, казва Чентола. „Не всичко се разпространява през мрежата по един и същ начин, Ние можем да използваме това знание, за да приспособим точно нашите мрежови стратегии, както и за осъществяване на положителни социални промени", добавя той.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
