
Mastercard превърна биометрията в стандарт за банките
- Финанси - икономика
- Източник: Mastercard
- Текст:

По данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА) през последната година в България онлайн плащанията с карти бележат над 160% ръст в категории като бързооборотни стоки, продукти за бита, спортни продукти и техника. Пенетрацията на безконтактните плащания като дял от всички картови плащания бележи нови рекорди в цял свят, а страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са шампиони по този показател с 89% дял на безконтактните плащания при средно 84% за Европа.
Същевременно все повече българи разполагат с токенизирана в своя смартфон дигитална карта – броят на тези карти Mastercard се е утроил за периода юни 2020 -януари 2021 г. при българските издатели на мобилни портфейли.
Mastercard oтчита над 200% ръст в броя на мобилните трансакции в България на ПОС терминал, средната стойност на покупките нараства с около 10%, а общият обем е нараснал над 4 пъти за периода. Mastercard е лидер на пазара на мобилните плащания, като консултира и подпомага българските издатели да предоставят възможност на картодържателите да плащат със своите Mastercard в мобилни портфейли – с дигитализирана карта в смартфона.
На българския пазар вече има 10 мобилни портфейла и предстои лансирането на още няколко до края на 2021 г.
„Тези данни очертават тенденции, които следим и предвиждаме от години. Това е ролята на технологична компания като Mastercard – да гледа напред в бъдещето и да разработва иновации с години, които в един момент ще станат незаменима част от ежедневието на хората – ще им пестят време, усилия, ще ги подкрепят в момент на криза, ще им дадат още по-голяма сигурност“, казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания.
2020 г. се оказа безпрецедентна по отношение на навлизането на дигиталните услуги и плащания и онлайн пазаруването. Дори преживяванията и събитията се евакуираха в цифровия свят, където не само купуваме билет за концерт от дистанция, но и гледаме самото събитие изцяло онлайн. Това налага и безкомпромисни мерки за сигурност.
Същевременно точно през този период навлезе окончателното изискване на ЕС за спазване на новата регулаторна рамка (PSD2) за по-голяма сигурност на плащанията чрез задълбочено установяване на идентичността на клиента (Strong Customer Authentication – SCA), за която банките и търговците се подготвяха от месеци.
Като участник в цялата екосистема, ролята на Mastercard глобално и локално е да осигури същата лекота и сигурност на дигиталните услуги и плащания, както във физическата среда. Такъв тип решение е биометричната верификация за одобряване на плащането – Mastercard ID Check. Още през 2019 г. едно от проучванията на Mastercard показа, че над 46% от потребителите биха предпочели да одобряват трансакциите си не с пароли, пинове и смс, а лесно и интуитивно – с палец или лице през приложението си за мобилно банкиране.
Освен удобството, което естествено насърчава дигиталните плащания, и сигурността – биометричните данни не напускат мобилното устройство на потребителя по никакъв начин, Mastercard ID Check биометрична верификация води и до съществено намаляване на отказаните трансакции и по-добро клиентско изживяване. Към днешна дата половината от българските издатели са внедрили този начин за улеснение и сигурност на картодържателите.
Mastercard налага и своите иновативни технологии, като MasterCard Digital Enablement Service - MDES решението за токенизация, което стои зад мобилните портфейли, MDES for Merchants (M4M), Credential on File - COF решенията за по-голяма сигурност и удобство при запазване на картата за повторни разплащания в онлайн магазин като стандарт в екосистемата.
Пандемията доведе до експоненциален ръст в дигиталното потребление и пазаруване, включи изцяло нови потребители. След ограничаването на международните пътувания, които имат ключов обем на трансакциите по света, спадът на бизнеса беше частично компенсиран от масовото възприемане и търсене на картови плащания онлайн и във физически магазини като безконтактни, т.е. по-сигурни, бързи и удобни в условията на COVID-19.
Mastercard отчита глобално над 70% ръст в ритейл покупките с карта онлайн от февруари 2020 г. на годишна база, а плащанията с мобилен портфейл са 18% от всички безконтактни плащания. Преди пандемията годишният ръст на e-commerce в Европа беше 15%, днес е утроен. В Англия, например, за април и май 2020 г. e-commerce е над 35% oт целия ритейл обем.
За България, по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА), водещите онлайн магазини, членове на асоциацията, отбелязват над 60% ръст в онлайн покупките си (брой поръчки и обем) и над 160% ръст в картовите плащания.
Потребителските изследвания за Европа на Mastercard по време на lockdown свидетелстват за огромна промяна в поведението на потребителите и предвид продължителността на пандемията, трендовете се очаква да се запазят трайно и са вече стандарт: 57% от запитаните пазаруват онлайн повече от всякога; 41,9% от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват, освен обичайните, и нови категории продукти след извънредното положениe.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
