
Виртуална реалност без неприятни физиологически ефекти?
- Smart Life
- Текст:

Научен екип в Университета на Италианска Швейцария в Лугано проследява въздействието и възприятията във VR, съобщава swissinfo.ch.. В експеримент с 25 доброволци във виртуално увеселително влакче, трима са се отказали още в процеса на разходката, защото са се почувствали много зле, докато други са издържали до края, но са се оплакали от гадене, световъртеж, главоболие, умора и изпотяване - състояние, известно като киберболест или болест на VR.
За технологичните гиганти това е проблем. Meta вложи значителни инвестиции в разработването на своята метавселената, но за момента Microsoft инвестира още повече. Кратък преглед на пресата показва, че киберболестта не е необичайно явление. Медиите потвърждават по-тежките ѝ прояви при по-дълъг престой във VR, като една експериментирала журналистка казва, че през цялото време се е страхувала „да не се срине на пода”.
Според учени от Федералния технологичен институт в Цюрих (ETH), киберболестта от десетилетия е една от основните пречки пред широкото навлизане на VR. Те са провели най-голямото проучване върху неприятното състояние, с участието на 837 доброволци на възраст от 13 до 18 години. Задачата им е била да навигират безопасно сред „гостите” на виртуална сватба и след всяка сесия да докладват за преживяванията си.

Резултатите от експримента също сочат, че при по-продължителен престой във виртуалната зала, симптомите се увеличават, но достигайки пика си, започват да намаляват. По-тежки пристъпи на киберболест са показали жените и всички с малко опит във VR, без значение от възрастта им. Според изследването, здравословният проблем идва от несъответствието между това, което виждат очите, и това, което регистрира вътрешното ухо, респ. вестибуларният апарат, който се грижи за чувството ни за равновесие.
Експерти смятат, че проблемът може да се овладее след 10 – 15 години, макар че вече има опити за праактическото му приложение. Миналата есен клиенти на Кантоналната банка на Люцерн са провели едночасова среща в метавселената, организирана съеместно с Института за финансови услуги в Цуг към Университета за приложни науки. Участиците съобщават за „по-голямо и по-уморително” натоварване.
VR слушалките и технологията, необходима за работата на метавселената, се разработват от 300 служители в офисите на Meta в Цюрих. Резултатът от работата им е фирмена тайна, но в крайна сметка, целта на всички компании в сектора е толкова лека VR слушалка, че потребителите да забравят, че я носят, плюс че „разходките” не трябва „да ви преобръща стомаха”, казва екипът от Лугано.
Учените признават, че една от най-ефективните стратегии срещу киберболестта във VR е „да си правите почивки“. Журналист на ВВС нарича новия прототип на Apple-слушалките Vision Pro „сравнително удобни, като огромни ски-очила”. Известно „неодубство” може би е прогнозната им цена от $ 3 499.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
