
Котките през Средновековието
- Западна традиция
- Текст:

Котките са имали лоша репутация през Средновековието. Техните предполагаеми връзки с езичеството и магьосничеството означавали, че често са били третирани с подозрение. Но въпреки връзката им със свръхестественото, средновековните ръкописи демонстрират изненадващо закачливи изображения на нашите космати приятели. Това е представено в анализ на британския https://theconversation.com.
От тези (често много забавни) портрети можем да научим много за средновековното отношение към котките – не на последно място, че те са били централен елемент от ежедневния средновековен живот.
През Средновековието мъжете и жените често са били идентифицирани по животните, които отглеждали. Домашните маймуни, например, се смятат за екзотика и знак, че собственикът им е богат, защото те са внесени от далечни страни. Домашните любимци стават част от личната идентичност на благородниците. Поддържането на животно, което е обсипвано с внимание, обич и висококачествена храна без функционална цел в замяна – освен за компания – означава висок статус.
Не е било необичайно за мъже и жени с висок статус през Средновековието да си поръчват портрет, изпълнен в компанията на домашен любимец, най-често котки или кучета, за да обозначат високия си статус.
Обичайно е да се видят изображения на котки в иконографията на празници и други домашни пространства, което изглежда отразява техния статут на домашен любимец в средновековното домакинство.
В Тайната вечеря на Пиетро Лоренцети котка седи до огъня, докато малко куче облизва чиния с остатъци на земята. Котката и кучето не играят наративна роля в сцената, а сигнализират на зрителя, че това е домашно пространство.

По подобен начин в миниатюрата на нидерландски часословник (често срещан тип молитвеник през Средновековието, който отбелязва частите на деня със специфични молитви), мъж и жена се появяват в уютна домакинска сцена, докато добре подържана котка гледа от долния ляв ъгъл. Отново котката не е центърът на изображението, нито фокусът на композицията, но е приета в това средновековно домашно пространство.
Точно както днес, средновековните семейства давали имена на котките си. Една котка от 13-ти век в абатството Beaulieu, например, е наречена „Mite“ според надписа със зелено мастило, който се появява над скица на споменатата котка в полетата на средновековен ръкопис.
Кралско отношение
Котките са били добре обгрижвани в средновековното домакинство. В началото на 13-ти век в сметките на имението в Cuxham (Оксфордшир) се упоменава купуване на сирене за котка, което предполага, че те не са били оставени да се грижат сами за себе си.
Кралицата на Франция от 14-ти век, Изабо от Бавария, харчи прекалено много пари за аксесоари за своите домашни любимци. През 1387 г. тя поръчала нашийник, бродиран с перли и закопчан със златна катарама, за нейната домашна катерица. През 1406 г. е закупен яркозелен плат, за да се направи специална покривка за нейната котка.
Котките също са били обичайни спътници на учените, а хвалебствията за котки не са били необичайни през 16 век. В едно стихотворение котката е описана като светлината и най-скъпият спътник на учения. Похвални речи като тази предполагат силна емоционална привързаност към домашните котки и показват как котките не само развеселяват господарите си, но и осигуряват добре дошло разсейване от тежкия умствен занаят на четенето и писането.
Котки в обителта
Котките се срещат в изобилие като символ на статус в средновековните религиозни пространства. Има много средновековни ръкописи, които включват например илюминации (малки изображения) на монахини с котки, а котките често се появяват като рисунки в полетата на Часословниците.

Но има и много критики относно отглеждането на котки в средновековната литература за проповеди. Английският проповедник от 14-ти век Джон Бромиард ги смята за безполезни и прехранени аксесоари на богатите, които се облагодетелстват, докато бедните гладуват.
Котките са описвани също и като свързани с дявола. Тяхната ловкост и хитрост при лов на мишки предизвикват възхищение – но те не винаги се приемат катокачества, желани за общуване. Тези асоциации са довели до убиването на някои котки, което имало пагубни последици по време на Черната чума и други епидемии на Средновековието, когато повече котки биха могли да намалят популациите на заразени с бълхи плъхове.
Поради тези асоциации мнозина смятали, че котките нямат място в свещените пространства на религиозните ордени. Изглежда обаче не е имало никакви официални правила, според които членовете на религиозните общности нямат право да отглеждат котки – ипостоянната критика на практиката може би предполага, че домашните котки са често срещани.
Дори ако не винаги са били считани за социално приемливи в религиозните общности, котките все пак са били добре гледани. Това е очевидно в игривите им изображения, които виждаме в манастирите.
В по-голямата си част котките са били у дома си в средновековното домакинство. И както игривото им изображение в много средновековни ръкописи и произведения на изкуството показва ясно, отношенията на нашите средновековни предци с тези животни не са били твърде различни от нашите днес.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
