
Автомобилите – от превозно средство до двигател на бизнеси
- Автомобили
- Текст:

През юли 1914 г. шофьор на име Л. П. Дрейпър взел в своя Ford Model T мъж, който чакал на трамвайна спирка в Лос Анджелис, закарал го до целта му – която не била далеч, и му взел за това 5 цента. Скоро и други шофьори в Лос Анджелис последвали примера, предлагайки разходки с личните си автомобили срещу тази такса. Така се родили такситата, първоначално популярни като „джитни” – американски жаргон за монетата от 5 цента. Практиката дала възможност на хора, загубили работата си, но притежатели на коли, да припечелват по нещо. Скоро разбира се, се раждат и фирмите за таксиметрови превози и през 1917 г личните инициативи от този тип са забранени.

Автомобилите раждат веригите за бързо хранене. От 20-те години на ХХ век по американските магистрали се появяват ярките реклами на ресторанти за шофьори, притиснати от бързащи клиенти. Една от първите иновации е гишета за обслужване на шофьорите в колите им, но най-голямата промяна настъпва през 1948 г., когато братята Макдоналд опростяват менюто, реорганизират кухнята си, намаляват разходите и ускоряват обслужването. Тяхната „система за обслужване на Speedee“ създаде индустрията за бързо хранене. А такситата днес са предпочитана форма за реклама на McDonald's.
Съвременните супермаркети също са плод на автомобилния транспорт. Когато пазарувате пеша, не можете да вземете кой знае колко много стоки. И от 30-те години на миналия век многобройните вече собственици на автомобили станали причина за създаването на нов вид магазини, десетки пъти по-големи от традиционните, като освен хранителни стоки предлагали и много ежедневни консумативи за бита. За да привлекат клиенти, новите магазини продавали по-евтино, но... в по-големи количества, рекламирайки удобството да пазарувате веднаж седмично
За да си позволят по-ниските цени, собствениците на първите супермаркети търсели помещения с по-нисък наем – и те се оказали градските покрайнини, където било далеч по-лесно да се издигнат големи търговски центрове с достатъчно площ за паркиране. Крайградските пространства стават запазена територия за супермаркетите, макар че впоследствие настъпват и в градската среда, но в по-малък формат. Тази нова форма на пазаруване се разпространява и в Европа след Втората световна война.
Най-голямата слабост на електрическите автомобили през ХХ век е батерийната технология. Оловно-киселинните батерии са евтини, но тежки и не съхраняват много енергия. Революцията идва с изобретяването на литиево-йонните батерии през 90-те години на миналия век, разработени първоначално за захранване на видеокамери и лаптопи. Те са много по-леки и съхраняват повече енергия.
През 2003 г. Алън Кокони и Том Гейдж, двама ентусиасти на тема електрически автомобили, построяват електрически спортен автомобил, AC Propulsion tzero, задвижван от 6800 батерии за видеокамера, с което постигат ускорение от 0 до 100 км за по-малко от четири секунди, а пробегът достига до 250 мили. След това се появи Tesla, а останалото е история!
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
