
Байдън удря китайския внос с драстично по-високи мита
- Свят
- Текст:

От Белия дом заявиха, че мерките са отговор на несправедливи търговски практики от страна на Китай и имат за цел да защитят работните места в САЩ. Митата, обявени вчера, ще засегнат китайски внос за около $ 18 милиарда, посочиха от Белият дом.
Критици на Байдън не пропускат да посочат предизборна стратегия. Освен електромобилите и слънчевите панели, с нови рязко по-високи мита са още: полупроводници - от 25% на 50% (до 2025 г.), някои продукти от стомана и алуминий - от 7,5% на 25% през 2024 г., литиеви батерии и критични минерали - от 7,5% на 25% през 2024 г., пристанищни кранове (от кораб до брега) - от 0% на 25% през 2024 г., гумени медицински и хирургически ръкавици - от 7,5% на 25% през 2026 г.
САЩ и Китай са в търговска война от 2018 г., когато Доналд Тръмп наложи мита върху близо две трети от стоките, внасяни от Китай, на стойност около $ 360 милиарда. Ефектът върху китайската търговия не е известен, но в САЩ резултатът бяха по-високите цени на много стоки, включително мебели и обувки. Икономисти изчисляват тези допълнителни разходи на над $ 200 милиарда, платени в големия им процент от обикновените американци.
Вероятно затова и сега стъпката на Джо Байдън не се приема еднозначно. Докато новите мита се дискутираха, Белият дом получи над 1 500 имейла с протести срещу новата митническа политика и опасения от ново поскъпване. Според анализатори обаче, новите мита ще повлияят незначително върху цените, а „приносът” им към инфлацията се изчислява на едва около 0.01%.
Като цяло, решението на Байдън повиши рейтинга му, което доказва драматичната промяна в търговските виждания на американците. На брифинг за медиите представители на Белия дом подчертаха, че новото обмитяване е реакция срещу „нечестните търговски практики” наКитай. Както и Европа, САЩ подозират, че китайското правителство субсидира щедро някои индустрии, в т.ч. автомобилостроенето и така поддъжа ниските цени на китайските експортни стоки.
Но дори и така, китайските електромобили заемат незначителен дял на американския автомобилен пазар. Вашингтон обаче наблюдава предпазливо динамиката в глобалните продажби на китайските компании и не е тайна, че САЩ очакват и Европа да предприеме подобна митническа политика.
ЕС и Обединеното кралство действително обсъждат стъпки за ограничаване на китайския внос на електромобили. Мнозина смятат, че новата митническа стратегия на Байдън е по-скоро символичен ход – втори, в рамките на два дни, след като вчера американският президент разпореди на китайски криптомайнер да продаде земята си в САЩ.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
