Първият полет с електрически самолет в Дания издържа теста

Първият полет с електрически самолет в Дания издържа теста Снимка: electrek.co

Експериментът роди много планове за електрификация на вътрешните въздушни линии на страната

До там все още има дълъг път, казват експертите, макар че началото е обещаващо. Самолетът ALIA CTOL на американската аерокосмическа компания Beta Technologies е с размах на крилата 15 м, развива максимална скорост от 281 км/ч, а батерията му се зарежда напълно за по-малко от 60 минути. Според Beta Technologies електрическият летателен апарат с фиксирано крило е безопасна, тиха и евтина алтернатива на традиционните самолети и хеликоптери.

Тихият двигател действително впечатли най-много публиката от специалисти, журналисти и летищни работници, които очакваха ALIA CTOL на летището в Копенхаген, пише politiken.dk. Посрещачите трябваше дори да пазят тишина, за да доловят шума на електрическия двигател  при кацането на самолета след едночасовия тестов полет. 

ALIA CTOL е първият скромен засега отговор на глобалния призив на еколозите за ограничено използване на въздушния транспорт. „Ние, датчаните, не трябва да летим по-малко, а по-екологично”, заяви един от посрещачите - датският министър на транспорта Томас Даниелсен. Според него това е бъдещето на вътрешния въздушен транспорт в страната – достъпна и удобна мобилност, която „създава растеж, просперитет, богатство и една по-равнопоставена Дания“.

Голямото препятствие пред тези планове обаче е капацитетът на ALIA CTOL. В първия си полет машината превози петима пътника, т.е. 281 кг товар, което накара някои от критиците да говорят за „електрически мотопед с крила”. За ентусиастите ALIA CTOL е по-скоро алтернатива на електромобила специално в обществения транспрот, но експертите са въздържано оптимистични, отчитайки че въздушният трафик е едно от най-трудните неща за електрифициране.

Както при електромобилите, проблемът е батерията, и по-точно нейната ефективност спрямо теглото ѝ. За да захрани адевкатно среден пътнически самолет, батерията на борда му би го направила твърде тежък. Така че при сегашния капацитет на батериите може да се лети само на кратки разстояния и с малък товар

ALIA CTOL се зарежда на станция, подобна на тези за електромобили. Според данните, самолетът е изминал едночасовото разстояние от Сьондберг до Копенхаген (200 км) със същата консумация на електроенергия като електрическа кола. 

За да се преодолее това ограничение в пробега, експертите са категорични, че е необходима революция в захранването, респ. в батериите. Ако се постигне пробег от 1000 км с едно зареждане, Дания би могла да осъществява половината си вътрешни полети с електрически самолети. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: