Как се формират цените на самолетните билети

Как се формират цените на самолетните билети Снимка: visitanaheim.org

Пътническите авиостандарти по света са различни - в САЩ съдят авиокомпании, че продават билети с места до несъществуващ прозорец, докато пътуващите със самолет в Русия ще плащат за ремонт на летищата

Американските авиокомпании Delta Air Lines и United Airlines са изправени пред съдебни искове за милиони долари, съобщава BBC News. Потърпевши пътници ги обвиняват, че са били таксувани допълнително за място до прозореца, но са се озовали до стена и настояват да им бъдат възстановени несправедливо взетите суми.

Делата срещу двете компании са заведени от една и съща адвокатстка кантора (Greenbaum Olbrantz). В жалбите се казва, че в някои пътнически самолети Boeing и Airbus има места, които на схемите за резервация са до прозорци, но всъщност прозорците са закрити от въздуховоди, окабеляване или други компоненти на климатичната инсталация.

Според съдебните документи, практиката на Delta Air Lines и United Airlines е подвеждаща и незаконна: при резервация компаниите не маркират закритите прозорци и практически налагат ценово допълнение за приоритет, който мястото не предлага. 

В исковете се посочва още, че в много случаи изборът на място до прозореца не е каприз, а има по-сериозни причини – например, справяне със страх от летене или прилошаване. Ситуацията с неправомерно начислената такса се утежнява и заради факта, че изборът на място до прозореца – реален или не - струва повече, отколкото изборът на съседни места или място до пътеката. 

В аргументите си адвокатите посочват, че American Airlines и Alaska Airlines, които също оперират с Boeing и Airbus, информират клиентите още при резервацията, че въпросното място е разположено до прозцорец, но всъщност няма видимост навън – и не начисляват допълнително заплащане.

Междувременно ТАСС съобщава, че руското министерство на транспорта е решило да прибави към цената на всеки самолетен билет по руските авиолинии сумата от 150 рубли (€ 1.65), като такса „ремонт” на руските летища. Увеличението ще действа от 1.03.2026 г. до 1.03. 2032 г. Ценовата добавка е базова, така че ежегодно ще се индексира с процента на инфлацията. Според експерти на „Коммерсантъ”, по този начин предвиденото увеличение, което е средно 4%, може да скочи до 20%.

Формулата за определяне на таксата включва още опции за увеличение – например, намален пътникопоток или решение на правителството например при промени в бюджетното финансиране на летищата, разходите на концесионера и пр. 

Според Аерофлот, допълнителната сума ще бъде включена в цената на всеки самолетен билет, независимо от дестинацията, така че за полетите на кратки разстояния увеличението може да се окаже съществено. 

Руските превозвачи от години се опасяват, че транспортните власти ще прибегнат до т. нар. „предварително увеличение” в цените на самолетните билети и предвид растящите цени на строителните работи, „лесно можем да си представим как индексацията ще увеличи първоначалните 150 рубли от три до пет пъти”, прогнозират източниците на „Коммерсантъ”. Трудно е обаче да си представим, как руски съд би се заел да оспорва ценообразуване на транспортни билети, което включва поддръжка на инфраструктурата. 

По принцип опитни пътници обикновено не ползват „екстра” като избора на място, а разчитат на случайния автоматизиран подбор  – и казват, че често получават по-добри места, от тези, за които биха платили допълнително.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: