
Има ли разлика в качеството на хранителните продукти, предлагани в ЕС
- ЕС
- Текст:

Европейската комисия (ЕК) публикува резултатите от втората част на сравняването на качеството на хранителни продукти в ЕС, предлагани на пазара под една и съща марка. Целта на проучването бе да се установи, дали разликите в състава на продуктите могат да бъдат доловени от човешките сетива.
Първата част на проучването, публикувано през 2019 г., бе съсредоточена върху разликите в състава на хранителните продукти. Бяха анализирани почти 1400 хранителни продукта в 19 държави от ЕС, а анализът беше извършен от Съвместния изследователски център – службата за научни дейности и познания към Комисията. Изследването установи различия за около една трета от изпитваните продукти. 9% от сравнените продукти са се различавали по състав, въпреки че лицевата страна на опаковката им е била една и съща. Други 22% от продуктите с различен състав са имали сходна лицева страна на опаковката.
Констатациите от втората част на изследването установяват отново, че разликите в хранителните продукти не следват географски модел. Сетивни разлики се забелязват ясно там, където съществуват големи разлики в състава на продуктите, установява още изследването. Например могат да се възприемат значителни разлики в съдържанието на захар в зърнените закуски, влияещи върху общата сладост на продукта. Обратното, когато разликите в състава са малки, експертите не са могли да ги усетят, например, малки вариации в съдържанието на мазнини в картофения чипс. Като цяло в 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики.
Проучването бе проведено като пилотен проект за тестване на 20 продукта, които са показали разлики в състава в първата част на проучването. Проби от всеки продукт бяха закупени в 5 - 10 различни държави членки. Тъй като изпитващите са специално обучени за такива изследвания, е вероятно обикновеният потребител да не улавя непременно същите разлики. Дали разликите могат да бъдат установени от експертите, зависи не само от това, дали различията в състава са големи или малки, но и от видовете използвани съставки: може да се открие разлика между различните синтетични подсладители в оранжада, докато различните естествени подсладители в газираните безалкохолни напитки не са били открити. В същото време следва да се отбележи, че потребителите не основават решението си да закупят даден продукт изключително на сетивното преживяване, а могат да бъдат повлияни и от други елементи, като например разходи.
Това проучване е част от инвестиция в размер на близо 5 милиона евро от бюджета на ЕС за повишаване на знанията по въпроси, свързани с разликите в качеството, и за подпомагане на дейности за изграждане на капацитет за органите за защита на потребителите и сдруженията в целия съюз.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
