
Големи модни марки са хванати в крачка
- Шивашка индустрия и текстил
- Текст:

Най-големите световни модни марки лъжат за състава на тъканите, от които са изработени дрехите им, установи доклад на Changing Markets Foundation. В опит да представят производствата си като екологични и устойчиви, брандовете в т.нар. бърза мода (ежедневни дрехи) са попреувеличили с неверните данни в етикетите си, съобщава euronews.green.
Браншът отдавна е подозиран в „пране в зелено”, но сега става ясно, че този маркетингов подход (не много различен от измама) не е чужд нито на ежедневната стрийт мода, нито на марките за луксозни облекла.
Изнесените в доклада данни показват, че 60% от „зелените” продукти на модни компании от Великобритания и Европа, включително ASOS, Zara и H&M, са етикирани необосновано и всъщност подвеждат потребителите.
Етикетът на панталони, производство на ASOS, твърди например, че продуктът е изработен от „мономатериали“ и следователно е годен за рециклиране. Проверката на текстила обаче установява състав от 54% найлон и 46% полиестер - смес, която е невъзможно да се рециклира, поне със съвременните технологии.
Zalando пък са обявили серия клинове като продукти от кожа. Анализът обаче показва сериозен процент PVC - материал, който съдържа химически съединения като фталати, които причиняват дългосрочни вреди на здравето.
На „първо” място сред нарушителите се класират две от най-големите марки в стрийт модата. H&M пренебрегва изискванията за устойчиво производство, като не изяснява това в 96% от етикирането, следван от ASOS с 89% неверни твърдения в етикетите си.
Най-много суровини на базата на изкопаеми горива използват Boohoo (85% от дрехите им съдържат синтетични влакна), следвани от Walmart (80%), UNIQLO – (79%) и Forever 21 (78%). До момента нито един моден бранд не е поел ангажимента да се откаже напълно от използването на синтетични тъкани, произведени на основата на изкопаеми горива.
„Прегрешението”, добре замаскирано с успешен дизайн, не само подвежда потребителите да смятат, че са направили екологичен избор, но и определено се отразява в цената на продуктите.
Мащабът на заблудата става грандиозен, предвид милиардите бройки дрехи, бълвани ежегодно от брандовете в бързата мода, а докладът на Changing Markets Foundation всъщност обхваща само един аспект от екологичните им проблеми - състава на тъканите, които се използват.
Предвид множеството етапи, през които преминава производстото на текстил и текстилни продукти, вкл. добив на суровини (обикновено рекламиран като „етичен”), начини на оцветяване, производствени условия (вкл. използването на детски труд), многократен транспорт при дистрибуцията, условия за съхранение и продажби и т.н., не би било неочаквано да се установят и други недотам морални и екологични практики в модната индустрия, придружени от невярна иинформация. Остава да видим дали последното – или поредно - разобличаване ще доведе до санкции.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
