
Нарушеното корабоплаване може да забави коледните поръчки
- Транспорт и комуникации
- Текст:

Пандемията предизвика остри задръствания в пристанищата на източноазиатския регион. Доставките от Китай се забавиха, което създаде напрежение в глобалните вериги за презокеански превоз. Експерти смятат, че започналите с пандемията процеси ще се разрешават още месеци наред, а спедиторските фирми се борят с драматични колебания в търсенето, съобщава ВВС.
Едно от решенията е насочването на корабните линии от големите китайски портове към други близки терминали, но въпреки това се трупат закъснения. Процъфтяващата онлайн търговия по време на пандемията изостри проблема заради необичайно нарасналото търсене, след като затворени по домовете си, хората в цял свят се втурнаха да поръчват всевъзможни стоки. Това наруши драстично балансираната дейност на веригите за доставки Пристанищата в Европа и Северна Америка се затлачиха от множеството едновременно пристигащи плавателни съдове, а изтеглянето на празните контейнери почти спря и много от тях останаха разхвърляни по кейовете на света.
Затварянето на Суецкия канал - един от най-натоварените пътни коридори в света, през март допълнително забави стотици морски превозвачи. А когато отново се отвори, струпването на закъснелите кораби предизвика нови задръствания в европейски центрове като Ротердам и Антверпен.
Според браншовата организация Bimco секторът е свикнал да реагира на кризи, но оценката е, че за момента корабоплаването е в глобална продължаваща извънредна ситуация. Експертите смятат, че решаването на проблема с китайските пристанища изисква повече прозрачност и откритост от страна на местните власти и когато ги няма, настъпва голяма несигурност в плановете за действие, които браншът прилага при извънредни ситуации. Системата действително е толкова претоварена, че всичко започва да действа като ефекта на доминото. Това насочва прогнозите към поне още 12 месеца възстановителен период и закъснения.
За търговците на дребно в Европа, Обединеното кралство и Северна Америка се задава реална опасност от недостиг на стоки преди коледния период на пазаруване. При нормални обстоятелства зареждането със стоки от Китай започва най-късно в края на лятото, а пиковият сезон за контейнерните превози е третото тримесечие. Според Bimco обаче, тази година всъщност цялата е пиков сезон и индустрията направо недоумява какво ще се случи през август или септември.
Ситуацията може и да се подобри, но засега най-добрият съвет към потребителите е, ако искат да зарадват близките си с коледни подаръци, да започнат да пазаруват сега.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Авангардно лечение върна зрението на мъж с генетично прогресивно ослепяване

Тръмп обяви въвеждането на 25% мито на вноса спрямо Индия

Жителите на ЕС внезапно започнаха да губят интерес към електромобилите

Какви са цените на хранителните стоки в европейските градове

Полша все по-често e обект на руски хибридни атаки

Европейско разследване: опасни играчки, козметика и аксесоари от Temu

Зеленски повиши пределната възраст за наемна служба във Въоръжените сили на Украйна

Премиерът на Полша донесе на заседание на правителството бойни части от дронове
