
Законно ли е да се таксува ръчният багаж на пътниците в нискобюджетните авиокомпании
- Актуално
- Текст:

Седмици наред тече кампания срешу доплащането, като участниците осъждат практиката на седем нискотарифни авиокомпании, включително Ryanair, easyJet и Wizz Air.
Те „експлоатират потребителите и игнорират Върховния съд на ЕС, който вече постанови, че е незаконно да се таксува ръчен багаж с разумен размер. Авиокомпаниите обаче непрекъснато намаляват допустимите количества, което безпокои пътниците и създава опашки на летищата“, казват от BEUC, група, обединяваща 44 потребителски организации.
Пътниците на Ryanair, например, могат да носят безплатно малка чанта, която се побира под седалката. Ако обаче проверката на гейта установи, че е по-голяма, таксата може да надхвърли € 70. Ако добавите към резервацията си още по-голяма кабинна чанта, ще трябва да доплатите € 7 до € 42, в зависимост от маршрута. И отново, ако проверяващите решат, че чантата е прекалено голяма, можете да я вземете в кабината срещу почти € 90.
Испания е бойното поле по темата. В отговор на жалба, миналата година Министерството на правата на потребителите глоби пет нискотарифни авиокомпании, включително Ryanair, с общо € 179 милиона, заради таксите за ръчен багаж и резервацията на място. Този месец испански съдия разпореди на Ryanair да възстанови на пътник € 147 такси за ръчен багаж, натрупани за пет полета, с аргумента че „ръчният багаж е съществен елемент от пътническия транспорт и не може да бъде предмет на ценова добавка“.
В подкрепа на жалбоподателите застана Facua - испанската организация за правата на потребителите, която години наред осъжда „незаконната допълнителна такса“.
Според easyJet обаче, пътниците са доволни, ако могат получат желаната услуга срещу доплащане. Освен това около една трета от тях „не си купуват допълнителни услуги и пътуват с по-малък безплатен кабинен багаж“. Компанията смята, че за пътниците би било нелепо да се повишат цените на билетите и по този начин всички да поемат разходите на хора с по-голям кабинен багаж.
Освен това, дори и с таксуван кабинен багаж, багажните отделения в кабината обикновено се пукат по шевовете, така че понякога се налага част от по-едрия ръчен багаж да се пренася в багажното отделение, което създава условия за закъснения и затруднява пътниците. „Ето защо е добре просто да предложите пътникът да плати за това, което иска“, казват от easyJet.
Ryanair няма да промени политиката си. От компанията нарекоха „луд” испанския министър, който „е решил, че тъй като генерал Франко е приел някакъв закон 30 години преди Испания да се присъедини към ЕС, пътниците могат да носят толкова багаж, колкото искат“. За компанията това е нарушение на европейските разпоредби, които предвиждат свободно ценообразуване за авиокомпаниите, без политическа намеса, така че Ryanair ще обжалва глобите.
За да няма изненади на летищата, специализиарани юристи в областта на авиотранспорта признават, че испанското решение „е отправило ясно послание срещу скритите такси на авиокомпаниите“ и предлагат ЕС да постигне съгласие с нискотарифните авиопревозвачи по отношение на услугите и размера ръчен багаж, предвидени в цената на билета.
И ако надделее обществената нагласа в полза на потребителите, интересите им ще трябва да се защитят за сметка на авиокомпаниите. Те обаче могат да „неутрализират” натоварването за сметка на потребителите - т.е. да повишат цените на билетите. Някои дори смятат, че потребителската кампания волно или не, обслужва интересите на авиокомпаниите с по-скъпи билети, подронвайки атрактивността на нискобюджетните им колеги.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

ЕС ще стартира фонд от €10 млрд., за да догони САЩ и Китай в технологиите

Търговски съд в САЩ блокира митата на Тръмп

Германия ще финансира украински безпилотни летателни апарати с голям обсег на действие

Румъния плаща глоба от над €3000 на ден за забавяне на вноска в ЕС

Законно ли е да се таксува ръчният багаж на пътниците в нискобюджетните авиокомпании

Политизира ли се помощта за Газа

Хроника на военните действия: ужасяващо ново оръжие променя войната в Украйна

Полууспешен девети тестов полет на SpaceX Starship – и на Илон Мъск в Белия дом
