
Арх. Иван Шишков: Строителството на “Хемус” се е превърнало в строителна илюзия
- Пътно строителство
- Текст:

„Предишното правителство бе създало илюзия за строителството на АМ „Хемус“ - как се строи, колко е важна, но вместо приоритет на държавата, имаме строителна илюзия, в която констатирахме огромно незаконно строителство и изплатени предварително средства за несъществуващи участъци. По този начин държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията“. Това заяви в предаването „Неделя 150“ на БНР заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.
“Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата земя, защо не е получила разрешение за строеж . Никой не е знаел кога АМ "Хемус" ще бъде завършена“, каза арх. Шишков.
Той припомни, че служебното правителство е заварило строителни разрешения и документи за участъци от 1 до 3, а за лотовете от 4 до 6 забавени процедури. За участъци 7, 8 и 9 дори няма трасе на магистралата.
Подобен проблем съществува и при строежа на магистралата Видин - Ботевиград, където не е уточнено трасето между Монтана и Мездра. „Там се строи от двата края, а в средата няма трасе“, коментира той.
Зам.-министърът беше категоричен, че не е спрян строежа на магистрала „Хемус“. "За 4-ти лот вече има решение на Министерския съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. „Така, че лъжата, че ние сме спрели строителството на „Хемус“ се оказа плоска“, посочи арх. Шишков.
„Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата", коментира още в предаването арх. Шишков. Зам.-министърът заяви, че се търси кой е строителят. Към този момент единственият строител е "Автомагистрали" ЕАД, но не е започнало строителство официално".
"Предишните управляващи са раздали пари за АМ "Хемус" напред и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. Хаосът, който намерихме, е документален и юридически, коментира още арх. Иван Шишков и уточни, че за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи.
"И още - “намереното от нас едни могат до нарекат хаос, а други могат включително да кажат, че е организирана престъпна група. Значи може да го тълкувате от единия до другия край, както си го представите”, посочи заместник-министърът.
Арх. Шишков обясни, че държавното дружество "Автомагистрали" е използвано за пощенска кутия, тъй като се води официален строител на магистралата. „Изкуствено е създаден проблем, защото "Автомагистрали" няма ресурс да строи. Тя обаче не прави договори за подизпълнители за строителство, а прави договори, свързани с доставка на материали и строителна техника. Но накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновно и всички щети ще останат за държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, други ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в "Автомагистрали", коментира той.
“За нас беше ясно, че се случва нещо, което не е в реда на нещата. Мащабите са големи, проблемите, които установихме са, че има голяма количество строителство без разрешения за строеж и одобрени проекти..“Държавата е допуснала огромно незаконно строителство, а това крие риск за качеството. Сега създаваме ред в хаоса, защото раздаването на пари без да има основание и планиране е повече от хаос. „Сега говорят, че правим хаос, но това, което заварихме, е истински хаос“, коментира арх. Шишков и изрази предположение, че до момента е нямало сигнали за нарушения, защото най-вероятно ДНСК с предишното ръководство е мълчал за тях.
Той увери, че служебното правителство ще остави решение за завършването на ‚Хемус“ на следващото редовно правителство в няколко аспекта. „Първият е мащабите на незаконното строителство, което трябва да се констатира на 100%, както и предложение за законни процедури, с които проблемите да се преодолеят. Работи се усилено за проектиране на лотовете 7, 8 и 9. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет свършена процедура за участъците от 4 до 6-и лот, и трасе за останалите. Тази магистрала е важна, но няма как да стане до 2024 г., подчерта още арх. Шишков.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Как се движат пазарите днес

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ
