
Съдебна битка във Франция за рисунка на Леонардо да Винчи
- Култура
- Текст:

През 1959 г. френският лекар Жан Б. наследява десетина рисунки от баща си. Младежът, увлечен тогава повече от рок музиката обаче, ги забравил с години в едно чекмедже, без да знае, че сред малките късове хартия е и една оригинална рисунка на Леонардо да Винчи. Затова през 2016 г., когато решил да се премести и отново се натъкнал на наследената колекция, той я поверил на аукционната къща Tajan за оценка.
Скицата, която показва мъченическата смърт на св. Себастиан, веднага привлякла вниманието на специалистите по стари майстори в Tajan auction house, които потвърдили автентичността ѝ като творба на Леонардо да Винчи, и първоначално определили цената ѝ на сума между € 20 000 и € 30 000. Авторството на рисунката е потвърдено и от музея Метрополитън, Ню Йорк, което води до грандиозна преоценка на творбата с нова цена между € 8 и € 12 милиона.
Франция веднага определя картината за национално богатство, като по този начин възпрепятства износа й от страната, а Министерството на културата започва опити да я придобие, за да я изложи в Лувъра. Тези процедури обаче не са толкова прости, както сочи и епичната юридическа битка около продажбата на малката рисунка.
/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/larazon/UQZXEGWGJ5BWVP3AIIO5VIIBJQ.jpg)
През 2019 г. Министерството на културата предлага на Жан Б. € 10 милиона. Той обче отказва, позовавайки се на нова оценка от € 15 милиона. Това се оказва твърде много за държавата и тя замразява намерението си, но далеч не се отказва да придобие произведението на Леонардо. Междувременно министерството не издава на собственика сертификат за износ на рисунката с аргумента, че може да бъде открадната, каквато жалба има в края на 2020 г.
Но и д-р Жан Б. не се отказва и адвокатът му подава в парижкия съд нова молба за износ на произведението. Пред „Le Figaro“ юристът заявява, че начинът, по който министърът на културата разглежда случая, е „катастрофален“, и обвинява държавата, че подхожда посредствено и дребнаво. Ако „министерството на културата беше достойно за името си, щеше да намери начин държавата да откупи творбата”, казва той и типично по френски избухва от възмушение, че Франция вече „не е в състояние да опази културното си наследство”.
Но споровете не са само между д-р Жан Б. и министерството – паралелно върви и съдебна битка с Tajan auction house. Поводът е, че аукционната къща е пуснала съобщение за продажба на произведението на търг, без обаче да се консултира със собственика. Тогава той решава да изтегли произведението от Tajan auction house, тъй като им е било предоставено само за анализ.
Галеристите обаче претендират за € 2 милиона обезщетение и отказват да върнат рисунката на собственика ѝ. Пред „Le Figaro“ адвокатът му нарича действията на аукционната къща „предателство”, „нарушаване на доверието“ и „опит за изнудване“ и призовава Tajan auction house да се явят в съда. Но и аукционната къща не стои със скръстени ръце, а оборва обвинението с аргумента, че „рисунката е открита, удостоверена, заверена и популяризирана чрез работата, извършена от Tajan auction house”, и те просто искат да възстановят разходите си по експертизата.
Тристранният спор още веднъж доказва стойността на изкуството и неоценимото наследство на великия майстор Да Винчи. Надеждите (и съмненията) обаче са, че държавата обикновено никога не губи, дори на висока цена.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
