
Робърт Уилсън и „Айнщайн на плажа"
- Велосипеди
- Автор:

Както още в началото на тази година беше отбелязано, на Робърт Уилсън му предстоеше да режисира пиеса в Народен театър „Иван Вазов” през септември 2020 г. Актьорският състав на представлението „Бурята” по Уилям Шекспир беше внимателно подбран и отне дълго време за подготовка на всички условности около методологията на великия минималист с помощта на Ан Кристин Ромен - сърежисьор на Робърт Уилсън. За съжаление, като се вземат под внимание сегашните обстоятелства, не се знае дали публиката ще има възможност да изпита удоволствието от съвместната работа на българския и американския съвременен пърформанс и да се наслади на резултата на сцената. Но дори великолепното преживяване да бъде отложено, нека се запознаем с Робърт Уилсън и какво българската публика може да очаква.
За дебюта на Уилсън в Ню Йорк, „Метрополитън опера” му дава под наем залата в неделя, когато операта няма репетиции - салонът е продаден за два дни. Така започва главозамайващата му кариера, която интерпретира вечни теми като езика, състоянието на материята и автентичността на сцената. Мотивът за разтегливостта на времето и повторяемостта присъства най-ярко в творенията му „Животът и времената на Йосиф Сталин“ - 12-часово представление, и KA MOUNTain and GUARDenia Terrace - поставено на върха на планина в Иран в продължение от седем дни.
Впоследствие Робърт Уилсън проектира сета за изпълнението на Лейди Гага на MTV Video Music Awards 2013 г. и създава „Живот и смърт на Марина Абрамович“ - опера за живота на световноизвестната сръбска артистка, която е може би най-известна с друг пърформанс за времето и любовта, по време на който преминава Китайската стена с вече бившия си партньор Улай. Друга публична личност - дизайнерът Пиер Карден, подкрепя пиесата без думи на Уилсън - „Погледът на глухия”, в Париж. За него сюрреалистичният поет Луис Арагон казва в публикувано писмо до Андре Бретон: „Това, за което ние, от които се роди сюрреализмът, мечтаехме, ще дойде след нас и ще се случва отвъд нас.”
Операта, която му донася световна известност в колаборация с Филип Глас - „Айнщайн на плажа”, няма история, „нито рима, нито причина” (no rhyme or reason). Няма и плаж. Съществуват обаче загадъчни строфи, които са освежаващо непоследователни; космически звуци, издавани от орган, клавиши и флейта; осветление, което реже; криптични изображения, които се отпечатват решително в хипокампуса (частта в мозъка, която отговаря за дълготрайната памет); движение, така стилизирано, че лекото накланяне на пръст изглежда блестящо хореографирано; и има Айнщайн - пространство и време. Операта трае около 5 часа, заради което публиката има разрешение да излиза и влиза, когато реши, тъй като няма планирани паузи. Чарли Чаплин и Бъстър Кийтън са вдъхновение за Уилсън при създаването на героите.
Оперите обикновено се създават в този ред: либрето, музика, сценография. Операта „Айнщайн на плажа" е изградена по следния начин: сценография, музика, либрето. Докато чакат либрето по време на репетиционната фаза, артистите пеят числата от 1 до 8 по време на секциите за ритъм и solfège срички (до, ре, ми ..) за лирическите периоди. Този текст става постоянен и се имплементира изцяло в операта, когато Уилсън пита дали това е вокалното озвучаване на музиката, а Глас решава на място да отговори: „да“. Той ненавижда термина „минимализъм“ и предпочита „музика с повтарящи се структури“. Що се отнася до неговите композиции, отношението му е, че: „Музиката е много проста, подходът е много радикален." Уилсън и Глас вечерят заедно всеки четвъртък в японски ресторант, където Уилсън рисува изображения. Глас по-късно композира музика към тях. През 1976 г. танцьорите са и певците, а работата на Глас и Уилсън първоначално е озаглавена „Айнщайн на плажа на Уолстрийт“.
„Айнщайн на плажа“ започва с влак и завършва с автобус. Между тях има съдебна зала, затвор, пътуване до супермаркет, светещ монолит, любовници, които си разменят клетвени обети на пейката в парка, и много, много други. Айнщайн в снежна перука свири яростно на цигулката си през по-голямата част от вечерта. Хорът периодично се появява и изчезва от погледа. Продукцията включва и текст, написан от Кристофър Ноулс, който е артист с аутизъм. Пример за такава линия на персонажа е: „Бих. Би ли го. Би ли получил. Би ли получил малко. Дали ще получи малко вятър. Би ли получил някакъв вятър за. Дали ще получи някакъв вятър за. Ще получи ли вятър за ветрохода?”. А героят „Свидетел“ повтаря следното 43 пъти:
Бях в този предварително климатизиран супермаркет и имаше всички тези плажни шапки,
които можете да си купите,
които имат подобни пера като тези на Четвърти юли,
те бяха сини и червени и жълти.
Не се изкушавах да си купя,
но ми беше припомнено, че избягвам плажа.
Уилсън вярва, че в театъра най-важна е последната секунда, а следващата най-важна такава е първата и че театърът е за едно нещо. И ако не става въпрос за едно нещо - то е твърде сложно. „Сцената е различна от всяко друго пространство. Мразя натурализма. Да бъдеш на сцената е нещо изкуствено. И ако се опитате да действате естествено, изглежда изкуствено. Но ако го приемете като нещо изкуствено, става по-естествено.“
Имайки това предвид, първата основна стъпка на Уилсън е да покаже на актьорите как да застанат на сцената. За известния режисьор това е най-важното умение, но изглежда и най-трудното. Той цитира Езра Паунд: „Четвъртото измерение е тишината. И властта над дивите зверове.”
Догато чакаме да видим как актьорите излизат на сцената, може да разгледаме онлайн неговия известен проект с виртуални стаи тук:
https://www.robertwilson.com/viewing-room
За дебюта на Уилсън в Ню Йорк, „Метрополитън опера” му дава под наем залата в неделя, когато операта няма репетиции - салонът е продаден за два дни. Така започва главозамайващата му кариера, която интерпретира вечни теми като езика, състоянието на материята и автентичността на сцената. Мотивът за разтегливостта на времето и повторяемостта присъства най-ярко в творенията му „Животът и времената на Йосиф Сталин“ - 12-часово представление, и KA MOUNTain and GUARDenia Terrace - поставено на върха на планина в Иран в продължение от седем дни.
Впоследствие Робърт Уилсън проектира сета за изпълнението на Лейди Гага на MTV Video Music Awards 2013 г. и създава „Живот и смърт на Марина Абрамович“ - опера за живота на световноизвестната сръбска артистка, която е може би най-известна с друг пърформанс за времето и любовта, по време на който преминава Китайската стена с вече бившия си партньор Улай. Друга публична личност - дизайнерът Пиер Карден, подкрепя пиесата без думи на Уилсън - „Погледът на глухия”, в Париж. За него сюрреалистичният поет Луис Арагон казва в публикувано писмо до Андре Бретон: „Това, за което ние, от които се роди сюрреализмът, мечтаехме, ще дойде след нас и ще се случва отвъд нас.”
Операта, която му донася световна известност в колаборация с Филип Глас - „Айнщайн на плажа”, няма история, „нито рима, нито причина” (no rhyme or reason). Няма и плаж. Съществуват обаче загадъчни строфи, които са освежаващо непоследователни; космически звуци, издавани от орган, клавиши и флейта; осветление, което реже; криптични изображения, които се отпечатват решително в хипокампуса (частта в мозъка, която отговаря за дълготрайната памет); движение, така стилизирано, че лекото накланяне на пръст изглежда блестящо хореографирано; и има Айнщайн - пространство и време. Операта трае около 5 часа, заради което публиката има разрешение да излиза и влиза, когато реши, тъй като няма планирани паузи. Чарли Чаплин и Бъстър Кийтън са вдъхновение за Уилсън при създаването на героите.
Оперите обикновено се създават в този ред: либрето, музика, сценография. Операта „Айнщайн на плажа" е изградена по следния начин: сценография, музика, либрето. Докато чакат либрето по време на репетиционната фаза, артистите пеят числата от 1 до 8 по време на секциите за ритъм и solfège срички (до, ре, ми ..) за лирическите периоди. Този текст става постоянен и се имплементира изцяло в операта, когато Уилсън пита дали това е вокалното озвучаване на музиката, а Глас решава на място да отговори: „да“. Той ненавижда термина „минимализъм“ и предпочита „музика с повтарящи се структури“. Що се отнася до неговите композиции, отношението му е, че: „Музиката е много проста, подходът е много радикален." Уилсън и Глас вечерят заедно всеки четвъртък в японски ресторант, където Уилсън рисува изображения. Глас по-късно композира музика към тях. През 1976 г. танцьорите са и певците, а работата на Глас и Уилсън първоначално е озаглавена „Айнщайн на плажа на Уолстрийт“.
„Айнщайн на плажа“ започва с влак и завършва с автобус. Между тях има съдебна зала, затвор, пътуване до супермаркет, светещ монолит, любовници, които си разменят клетвени обети на пейката в парка, и много, много други. Айнщайн в снежна перука свири яростно на цигулката си през по-голямата част от вечерта. Хорът периодично се появява и изчезва от погледа. Продукцията включва и текст, написан от Кристофър Ноулс, който е артист с аутизъм. Пример за такава линия на персонажа е: „Бих. Би ли го. Би ли получил. Би ли получил малко. Дали ще получи малко вятър. Би ли получил някакъв вятър за. Дали ще получи някакъв вятър за. Ще получи ли вятър за ветрохода?”. А героят „Свидетел“ повтаря следното 43 пъти:
Бях в този предварително климатизиран супермаркет и имаше всички тези плажни шапки,
които можете да си купите,
които имат подобни пера като тези на Четвърти юли,
те бяха сини и червени и жълти.
Не се изкушавах да си купя,
но ми беше припомнено, че избягвам плажа.
Уилсън вярва, че в театъра най-важна е последната секунда, а следващата най-важна такава е първата и че театърът е за едно нещо. И ако не става въпрос за едно нещо - то е твърде сложно. „Сцената е различна от всяко друго пространство. Мразя натурализма. Да бъдеш на сцената е нещо изкуствено. И ако се опитате да действате естествено, изглежда изкуствено. Но ако го приемете като нещо изкуствено, става по-естествено.“
Имайки това предвид, първата основна стъпка на Уилсън е да покаже на актьорите как да застанат на сцената. За известния режисьор това е най-важното умение, но изглежда и най-трудното. Той цитира Езра Паунд: „Четвъртото измерение е тишината. И властта над дивите зверове.”
Догато чакаме да видим как актьорите излизат на сцената, може да разгледаме онлайн неговия известен проект с виртуални стаи тук:
https://www.robertwilson.com/viewing-room
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите

Атака с камион остави единадесет жертви и много ранени във Ванкувър, Канада (обновена)
КЕШ клуб
300
3 000
30 000