Google трябва да плати $ 425 милиона за незаконно събиране на потребителски данни

Google  трябва да плати $ 425 милиона за незаконно събиране на потребителски данни Снимка: techcrunch.com

Федерален съд в Сан Франциско призна глобалната търсачка за виновна в нарушаване на поверителността и постанови сумата като обезщетения за близо 98 милиона потребители

Колективният иск е заведен през юли 2020 г. от ползвателите на 174 милиона устройства, съобщи Reuters. Ищците твърдят, че в продължение на осем години компанията незаконно е събирала данни от мобилни телефони и таблети, дори ако функцията „история на уеб и приложения“ е била деактивирана. Като компенсация потребителите първоначално са поискали обезщетения на обща сума над $ 31 милиарда.

Вина на Google обаче е установена по две от трите обвинения, тъй като съдът не е констатирал злонамерени действия, така че на компанията не са присъдени наказателни обезщетения. 

От Googlе твърдят, че не са нарушавали правата на потребителите, след като събраните данни са „неперсонализирани, псевдонимизирани и криптирани“, така че не могат да бъдат свързани с конкретни акаунти.

Освен това, данните са получени от Google и чрез приложения на трети страни като Uber, Venmo и Instagram, тъй като в тези платформи са вградени аналитичните услуги на Google. Според ищците обаче, именно това е позволило на компанията да следи поведението на потребителите, независимо, че са отказвали да получават персонализирана реклама. 

Това не е първото дело срещу Google по въпроси, свързани с поверителността. През 2024 г. компанията се съгласи да унищожи милиарди записи за активността на потребителите в режим „инкогнито“, за да уреди друго дело. Освен това, в началото на 2025 г. Google плати почти $ 1,4 милиарда като част от споразумение с властите в Тексас, отново по случай на нарушаване на законите за защита на личните данни.

Глоба очаква Google и в Европа. На 1 септември френският регулатор CNIL нареди на корпорацията да плати € 325 милиона заради неправилно използване на бисквитки и за поставяне на рекламни съобщения сред имейлите в разделите „Промоции“ и „Социални мрежи“ на Gmail.

Според CNIL, нарушенията са засегнали над 74 милиона акаунта, като 53 милиона от потребителите са получили и прочели рекламни имейли, замаскирани като обикновени съобщения. В решението на регулатора се подчертава, че Google „заема централна позиция на пазара на онлайн рекламата“, така че последиците от подобни практики са особено мащабни. Google има 6 месеца да отстрани нарушенията, ако иска да избегне допълнителна глоба от € 100 000 за всеки ден просрочие.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: