
Електрическите скутери – правила, инциденти, травми
- Актуално
- Текст:

Но преди да си наемете Е-скутер в чужбина, не е зле да се запознаете с правилата, тъй като законите за използването им все още се развиват и в различните европейски държави действат различни изисквания. От днес например, е забранено качването на Е-скутери в много от британските влакове. Министерството на транспорта на Обединеното кралство неотдавна постави водачите на Е-скутери сред най-уязвимите участници в транспорта, с най-висок риск от наранявания.
Миналата година във Великобритания са отчетени 1 349 сблъсъка с Е-скутери, при които са загинали 11 водачи и един пешеходец. Ранените са 1 425. Във Франция от 2021 г. насам при злополука с Е-скутери са загинали четирима души, в Германия – петима, през 2020 г.
Според проучване на ОИСР, няма разлика в риска от фатален изход между ползвателите на Е-скутери и велосипеди, като над 80% от фатално завършилите инциденти са резултат на сблъсък с по-тежки превозни средства. Еднакъв е и броят „скутеристи” и велосипедисти, които стават пациенти на спешните отделения.
Най-противоречивият въпрос е къде може да се карат Е-скутерите – само на пътното платно, или и по тротоарите и велосипедните алеи. Парижани например гласуваха с огромно мнозинство (90%) за забрана на електро-тротинетките по улиците на френската столица. В много страни им е разрешено да се движат по велосипедните алеи, но не и в Гърция, Холандия, Норвегия или Обединеното кралство. Карането им по тротоарите е разрешено само в Белгия, България, Естония, Финландия, Словакия и Швеция.
Ограничение на скоростта за Е-скутерите няма само в България, Естония и Унгария, но където го има, е до 20 - 25 км/час. В половината от европейските страни действат и възрастови ограничения за използването на Е-скутери, като Австрия и Франция например изискват 12 навършени години, а Италия – 18.
От водачите се изисква застраховка само в Дания, Франция и Обединеното кралство. Някои държави изискват и шофьорска книжка, когато става дума за скутери под наем. Каските са задължителни за непълнолетните водачи на скутери в Австрия, Чехия, Франция, Швеция и Обединеното кралство, но много страни обсъждат въвеждането им, след като се установи, че само 4% от всички катастрофирали „скутеристи” са били с каска. Според доклад на Европейската обсерватория за пътна безопасност (ERSO), това обяснява високия дял на нараняванията на главата сред жертвите на инциденти с Е-скутери.
И накрая – може да изглежда излишно, но в Обединеното кралство очевидно имат повод да предупредят, че Е-скутерите са проектирани за един човек – возенето на двама се счита за нарушение.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
