Туроператори предлагат фонд за гарантиране на пътуванията

Туроператори предлагат фонд за гарантиране на пътуванията Снимка: pikist.com

Проектът цели отстраняване на слабости на сегашните туристически застраховки.

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти е изготвила проект на закон, с който се създава фонд за гарантиране на пътуванията.

 

Проектът предвижда да отпаднат сегашните застраховки на туроператорите и туристическите агенти, които не работят по време на криза. С настъпването на коронавирусните ограничения голяма част от застрахователите са прекратили полиците на агенциите.

 

В момента застраховката не може да изпълни две основни задължения по европейските директиви, посочи в предаването „Преди всички" на БНР Димитър Попов от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

 

Гаранционният фонд, за разлика от туроператорската застраховка, дава 100% покритие на щетите за потребителя, независимо от големината на прага при застраховането, изтъкна Попов.

 

Той посочи като слабост на сегашното законодателство това, че застрахователят няма никакво задължение да репатрира турист или клиент от дадена дестинация, когато туроператор изпадне в несъстоятелност. Така туристите трябва да се завърнат и чак тогава да предявят исканията си, което Димитър Попов определи като абсурдно. Докато гаранционният фонд вади парите веднага, плаща на чартърната компания, на превозвача и прибира туристите в рамките на 24 часа.“

 

Попов даде за пример Дания, в която при население 5 милиона души и 650 туроператора, фондовата каса е от 30 милиона крони или 4 милиона евро. Дания обаче има силно развити чартърни програми, каза Димитър Попов. „По наша преценка 5 милиона лева ще бъдат напълно достатъчни, за да може фондът да работи.“

 

Планира се сумата да се набира или с дребна сума за такса от всеки пътник, или ако на туроператорите бъдат върнати заплатени към бюджета такси за регистрация от 5 хиляди лева за оператор.

 

„Просто си искаме част от тези пари да ни ги върнат като фондова каса, за да не се налага допълнително да събираме от клиенти, тези, примерно лев на пътувал турист“, поясни Попов.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: