Летището във Франкфурт в нова коронавирусна криза през септември

Летището във Франкфурт в нова коронавирусна криза през септември Снимка: Pixabay

Броят на пасажерите в най-голямия транспортен възел в Германия отново пада.

Новините от борсата са лоши. Акциите на Fraport (Летище Франкфурт) паднаха във вторник сутринта с 3,8% и стигнаха цена от 34,02 евро. Осен това компанията е една от най-губещите в MDax (индекса на Стоковата борса Франкфурт). От началото на годината стойността на акциите е намаляла наполовина. По време на удара на коронавируса върху финансовите пазари курсът на акциите падна на 27,59 евро. По време на повсеместното възстановяване достигна 52,40 евро през юни и след това отново тръгна надолу.

През септември пасажерите на най-голямото немско летище наброяваха едва 1,15 млн. души или 83% по-малко в сравнение със септември миналата година, съобщиха от компанията във вторник. Това са 360 000 пътници по-малко, отколкото през август, и 78% по-малко пасажери през годината спрямо предишната година.

Сдружението на летищата ADV потвърди тенденцията: След краткотрайно повишение през лятото броят на пасажерите след средата на август отново бележи спад.


Центровете на Fraport в чужбина отчитат, че броят на пасажерите, вследствие на пандемията и на многобройните ограничения за пътуване, е много по-малък в сравнение със септември 2019 г.
Концернът отчете на 14-те си регионални летища в Гърция около 1,7 млн. пасажери или около 61% по-малко отпреди година. Освен това бройката значително намалява в сравнение с август.

Летището в турска Анталия отчете около 2,3 млн. пасажери през септември или 53% по-малко в сравнение с миналата година. Там през август спадът е още по-голям.

В Санкт Петербург Fraport отчете през септември 1,4 млн. пасажери или около 29% по-малко в сравнение със септември предишната година.


На летището в китайския Сиан обаче броят на пасажерите се е увеличил на 3,6 млн. гости. Освен това там намалението на броя пасажери спрямо миналата година е само 9,5%.


Летището във Франкфурт работи на намалени обороти.

От месеци Fraport работи на намалени обороти. Едва в четвъртък, 15 октомври, отново ще бъде отворена западната писта за излитане (четвъртата писта), която не работи вече половин година. За компания, която непрекъснато свива разходите си, това въобще не е необходимо. Само най-краткият път за обезледяване „18 Запад“ ще функционира през следващите шест зимни месеца.


20 000 пасажери вместо повече от 200 000 отчита компанията през един нормален есенен почивен ден. Един терминал за пасажери е напълно затворен, най-големият Терминал 1 се използва частично. Ето какво се случва в близост до транспортния възел летище-гара във Франкфурт. Тук се помещава Центърът за тестване за коронавирус и опашките са повече от очевидни.
Преди пандемията безбройни магазинчета и заведения за хранене преживяваха чудесно покрай летището. Междувременно около 60% отвориха отново, съобщават от летището. Постигнати са договорености с наемателите, че наемите ще зависят от оборота и автоматично ще падат при намаляване на посетителите.

Компанията има нужда от по-малко персонал.

Едва през 2022-2023 г. броят на пасажерите ще достигне устойчиви базисни показатели, казва началникът на Fraport Стефан Шулте, и това ще бъдат показатели 15-20% по-ниски от рекордните стойности през 2019 г. от 70 млн. души. 
Когато потокът пътници е с 15 млн. души по-малък, обслужващият персонал трябва да се намали. Между 3000 и 4000 от общо 22 000 работни места ще бъдат съкратени и социално осигурени. Налице е необходимостта от прилагане на съкратено работно време.
От предлаганите обезщетения до момента са се поинтересували около 2300 служители. Действителната бройка ще бъде ясна в края на октомври, когато напускането ще става по взаимно съгласие и с финансово обезщетение.
Крайният срок за провеждане на съкращения при по-възрастните служители е краят на годината. Ръководството на компанията търси най-добрите решения за двете страни при изпълнението на съкращенията и изготвя специален социален план. 

Разширяването на летището продължава.

Независимо от шокиращите обстоятелства покрай коронавируса, разширяването на най-голямото летище в Германия протича почти необезпокоявано. 
Lufthansa осъществява две трети от полетите на Fraport в нормално време, но поради отменените трансконтинентални полети в момента държи много самолети в бездействие.
Представителят на ръководството на Lufthansa Карстен Шпор се оплаква от високите такси на Fraport и още преди пандемията пренасочва полети към Мюнхен, Цюрих и Виена. Въпреки това двете компании основават съвместно предприятие FraAlliance, с което заедно ще търсят нови източници на приходи.

За да се гарантира след поредицата от загуби, Fraport осигури на провинция Хесен и на град Франкфурт на Майн 1,3 млрд. евро допълнителни финансови постъпления през първата половина на годината и с откриването на нова линия през юли допълнително още 800 млн. евро. 
По този начин гарантираме ликвидността си поне до края на 2021 г., казва Шулте. Относно следваща държавна помощ ще се дискутира на срещата на върха на представителите на въздушния транспорт в началото на ноември. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: