Защо рецесията може да бъде подходящ момент за стартиране на бизнес

Защо рецесията може да бъде подходящ момент за стартиране на бизнес Снимка: Photo by Dylan Gillis on Unsplash

Какво е общото между General Motors (GM), Burger King, CNN, Uber и Airbnb - всички те са основани по време на икономически спадове.

GM стартира през 1908 г., когато икономиката на САЩ е в смут след финансовата криза - „Паниката на 1907 г.". Бъргър Кинг хвърли на грил първия си бургер през 1953 г., когато САЩ отново е в рецесия, а CNN започна излъчването на новините си през 1980 г., когато американската инфлация достигна почти 15%. И Uber, и Airbnb създават бизнес по време на световната финансова криза 2007-2009 г.


Тези примери показват, че много от най-добрите и най-дълготрайни компании са създадени по време на спадове, според Дейн Странгър, сътрудник от политически център във Вашингтон. Той казва, че трудният икономически фон ги прави по-силни и по-пъргави за години напред.


Има голямо изпитание - казва той. - Ако започнете в рецесия, наистина трябва да стържете и да шлайфате, за да направите тази компания успешна. Опитвате се да го направите, когато не можете да получите финансиране, и се опитвате да привлечете клиенти, когато няма търсене.“



Американската икономика вече е в рецесия, а Английската банка прогнозира, че Обединеното кралство е на път да отбележи най-резкия си спад след 1706 г., тоест преди 314 години. Но както показва историята, успешните компании могат да се родят в трудни времена.

Възможно ли е да има обещаващи стартиращи фирми от предприемаческия клас на 2020 г., които да се превърнат в имена на домакинствата? Със сигурност се създават повече нови бизнеси, въпреки и в резултат на коронавируса. В САЩ бяха подадени 67 160 заявления за създаване на нови компании през последната седмица на май, показват официалните данни.


Това е ръст с 21% за същите седем дни през 2019 г. Докато от 2018 до 2019 г. цифрата за тази седмица намалява с 3,3%. Робърт Феърли, професор по икономика в Калифорнийския университет Санта Крус, казва, че последното увеличение е „партийно", защото повече хора започват бизнес, когато работните места са оскъдни. Той нарича това „необходимо предприемачество“.


Ако някой няма възможности за заплащане на работа, това е част от мотивацията зад създаването на собствена компания", казва той. Но някои предприемачи може би са имали идеи за бизнеса oт известно време.


С блокирането хората са имали повече време да мислят и да си вземат почивка от натоварените работни графици - казва проф. Феърли. - Така че, ако са имали бизнес идея, те могат да си кажат: „Нека да опитаме това." Други нови стартиращи компании признаха, че мрачният коронавирус представя бизнес възможности, които също им позволяват да направят малко, за да помогнат за победата срещу пандемията.


Това е особено вярно, когато става въпрос за личното предпазно оборудване (ЛПО) или лични предпазни средства и броя на новите фирми, създадени през последните няколко месеца, за да се запълни недостигът на доставки. 


Матю Кембъл-Хил и съпругата му Лидия стартират своя бизнес Aerosol Shield през април. Едноименният продукт на фирмата е малък медицински изолационен щит - прозрачен пластмасов лист, прикрепен към пластмасова рамка. Той може да бъде поставен около главата и раменете на пациента, като по този начин се намалява излагането на медицинския персонал на кашлицата му.


Други отрасли, които отбелязват голям ръст на бизнеса в резултат на коронавируса, предлагат възможности за нови стартиращи фирми, включват подобряване на дома и сектора на доставките. Никол Гибънс, която създаде американската фирма за боя Clare през 2018 г., казва, че продажбите са нараснали в резултат на блокирането. „Обикновено хората предпочитат да обядват през почивните дни, а не да боядисват домовете си - казва тя. - Но сега имат „стайна" треска и искат да направят нещо."


На всеки, който мисли да създаде свой собствен бизнес, Маркус Бергер де Леон, партньор в управлението на консултантската компания „Маккинси", казва, помислете дълго и упорито, преди да направите потапянето. Но ако направите скок, тогава се движете бързо. „Наистина трябва да си дадете сметка трябва ли да похарча следващия си паунд или евро за това или нещо друго?“, казва той.


И това прави необходимостта да възприемете и мащабирате едно умение, което е основно за вашата компания. И помислете как да направите това с възможно най-малко пари, възможно най-бързо. Стартъпите, които преживяват рецесия, са тези, които се учат най-бързо."

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: