ЕС настоява за дигитална трансформация

ЕС настоява за дигитална трансформация Снимка: ec.europa.eu

Европейските власти възобновяват работата по регулиране на интернет индустрията.
След принудително прекъсване, свързано с епидемията, органите на ЕС са готови да възобновят работата по законопроект, който трябва да изведе на ново ниво регулирането на пазара на цифрови услуги в ЕС (Digital Service Act). Съгласно този закон, властите на ЕС искат да направят работата на интернет компаниите и социалните мрежи по-прозрачна, за да предотвратят разпространението на политическа пропаганда, подбуждане към омраза и фалшиви новини.   
Според неофициални данни на независимата европейска медийна мрежа Euractiv, Европейската комисия възнамерява да възобнови работата по законопроект, който трябва да актуализира регулаторната система на интернет компаниите, опериращи на европейския пазар. 

Обсъждането на нов закон за регулиране на пазара на цифрови услуги в ЕС започна още през 2019 г. Поради пандемията на коронавирус в края на февруари 2020 г. работата по него беше спряна. 

В резултат на изтичането на информация в медиите, на 1 април Съветът на Европа издаде документ, който предвижда възобновяване на работата в редица области на дигиталната трансформация в ЕС. Става въпрос за развитието на 5G мрежи от ново поколение, изкуствен интелект, съхранение и обмен на данни между държавните органи и компании, цифрова идентификация. Според Euractiv, някои държави-членки на ЕС (Испания, Франция, Португалия и Австрия) вече са изяснили, че поради карантинните мерки ще бъдат принудени да отложат или забавят пускането на 5G мрежи на своя територия.

Епидемията се отрази и върху работата по Digital Service Act, според който работата на интернет компаниите трябва да стане по-прозрачна. Въпреки че Европейската комисия не посочва конкретни компании, медиите предполагат, че това са лидери на пазара като Facebook, Google и Twitter.   

Евродепутатът Alex Saliba, член на работната група на законопроекта, отбеляза, че в ситуация на пандемия американските интернет компании вече са показали, че могат активно да се борят с дезинформацията. „Абсолютно подкрепям подхода на Европейската комисия към подобен регламент, в който както потребителите, така и регулаторите ще имат повече разбиране за това как работи платформата на определена компания.“ 

Популярните социални мрежи Twitter и Facebook започнаха кампания за борба с фалшиви новини за коронавируса, премахването им и предупреждаване на потребителите за необходимостта да се съсредоточат върху официалната информация от Световната здравна организация (СЗО) и други институции. Миналата седмица Google също обяви мерки за повишаване на прозрачността на работата си, като заяви, че ще показва бързо и лесно на потребителите си с кои рекламодатели си сътрудничи. Според Euractiv обачe, в Брюксел все още съществува несигурност по отношение на подхода на регулаторите към доминирането на някои участници на пазара. 

В документ на Съвета на Европа с особено внимание и загриженост се подчертава, че „някои големи онлайн платформи разполагат с огромни активи, включително данни, което им позволява да бъдат фактически куратори на индустрията, определяйки правилата за играта в цифровата икономика“.   

Остава въпросът: Kрайните антитръстови изисквания ще донесат ли огромна вълна от недоволство и ще е необходимо ли ново обществено обсъждане и консултации с участниците на пазара?

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: