Децата може никога повече да не се върнат към традиционния начин на обучение

Децата може никога повече да не се върнат към традиционния начин на обучение Снимка: pixabay

Прекъсването на обучението, причинено от коронавируса, може да доведе или до катастрофа, или до голям пробив.
 Страничен ефект от пандемията COVID-19 стана това, че около 70% от децата по света вече не влизат в класните си стаи. И дори там, където училищата постепенно се отварят, няма завръщане към традиционното обучение.

За това пише Bloomberg, като добавя, че в Берлин децата са започнали да ходят на училище на смени. Учебното им време през тази учебна година се измерва в часове, а не в седмици. Може би още много години децата ще прекарват значително по-малко време на чиновете си в истинските училища.

Това нарушение на традиционното образование може да завърши или много лошо или, може би, изненадващо добре“, се казва в статията.

Песимистичният сценарий е доста лесен за прогнозиране. Но оптимистичният изисква дързост, за да се измисли как да използваме пандемията като шанс да се „изобрети" училищната система отново. Но как точно?

Изданието се обръща към идеите на Сал Хан, основател на Khan Academy, нестопанска организация в Силиконовата долина, която предоставя безплатни инструменти за обучение. От началото на пандемията сървърите на академията започнаха да загряват, особено когато учители, родители и студенти търсят помощ при дистанционно обучение и организиране на училище у дома.

Интересно е обаче не как се развива Khan Academy, а как тя си представя еволюцията на училището. В нормално училище, което е добре познато на всички от времената на индустриализацията, учителите често прекарват много време в четене на лекции, предимно на пасивни и неособено заинтересовани ученици, които всъщност не слушат какво им се казва.

След това децата се прибират вкъщи  за да изпълняват дадените им задачи, а по-късно правят контролни, за да се провери усвояването на материала. Често това означава да се правят стандартизирани тестове. Но сега това обучение се обърна с главата надолу. Децата гледат лекции у дома, които са записани или от техните учители, или от най-добрите учители в света.

Вкъщи изпълняват упражнения, като учителят може да контролира този процес. До влизането в истински клас децата са готови за индивидуално обучение. След това учителите ги разделят на малки групи или работят с всяко дете поотделно, за да разширят някои знания и да попълнят някои пропуски.

Сал Хан нарича „преобърнатите“ уроци „смесени“. Те протичат по-оживено от преди. Учителят може по-добре да използва времето в клас, за да помогне на детето на неговото ниво на образование.

Следователно процесът, който преди е бил пасивен, сега стана активен. Лекциите, които сега трябва да гледате у дома, могат да бъдат поставени на пауза, да се превъртят назад и да се коментират в специален чат.

Урокът протича интерактивно. По-важното е, че децата могат да се обучават със свое собствено темпо, а не със средното за своя клас. В технологичен план всичко това вече е напълно възможно, не само в Khan Academy. Многобройните инструменти на „образователните технологии" предоставят такива възможности.

Ако не виждате децата си в училище, това означава, че учителите не са имали време да се адаптират към обстоятелствата. Това важи особено за хора на определена възраст, които се занимават с такива неща за първи път в живота си. Много хора използват интернет само за изпращане на задачи, а не за да взаимодействат.
Затова една от основните цели стана преквалификацията на самите учители. Но учителите, които имат синдикати, трябва да са отворени за промяна
“, се казва в статията.

Но в крайна сметка това е същността на кризата: да избави обществото от остарялото му мислене и да култивира нови, по-добри навици. В „идеалния свят“ интернет може да се използва за преподаване и усвояване на базови понятия и факти.

А след това да се използват срещите в Zoom и кратки лични срещи за осъществяване на творчески и социални проекти, за провеждане на дебати и обсъждане на въпроси. По този начин диалозите на Сократ могат да се върнат отново.


Древният философ Сократ никога не е записвал нищо и никога не е ходил в клас. Вместо това той се е разхождал из Атина с учениците си и им задавал въпроси, докато не разберат нещата по-добре. Някои от неговите ученици, като Ксенофонт и Платон, в крайна сметка стават прочути.


 Разбира се, да се романтизира всичко това не си струва, защото реалността е много по-тежка. След избухването на пандемията от коронавирус някои деца, преминали към дистанционно обучение, изчезват напълно от радарите на учителите. Те просто не се появяват в мрежата. Но с новите съкратени графици учителите ще могат да отидат при тях у дома, както правят някои лекари.

Изданието предлага също така да се премахнат дългите летни ваканции, превърнали се в рудимент на аграрната ера, когато децата са изпращани да събират реколтата на нивите. През дългото лято учениците забравят материала. Вместо това е най-добре ваканциите  да се направят по-кратки и по-чести през цялата година, за да се снижи стресът по време на учене.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: