5 нестандартни съвета за оцеляване в кризи: инструкция за стартъпи

5 нестандартни съвета за оцеляване в кризи: инструкция за стартъпи Снимка: facebook.com

За да оцелеете, трябва да сте решителни, бързи и готови да се приспособите към ситуацията.

Ако вие току-що сте основали стартъп, може да си мислите, че сте направили голяма грешка. Добрата новина е: вие вероятно грешите. Стартиращите фирми могат да се развиват и по време на криза, но трудните времена изискват нестандартни решения.

Не всички начинаещи предприемачи могат да мислят нестандартно и това често води до необмислени действия. Представяме ви 5 трика, които можете да използвате, за да оцелеете по време на криза.

1.   Съкратете разходите си до минимум. А след това ги намалете още веднъж.

По време на пандемията приходите на много стартиращи фирми паднаха рязко и те започнаха да търсят допълнителни инвестиции за реализиране на проектите си. Това е естествена реакция за тези, които наскоро навлязоха на пазара: такива стартъпи смятат, че това, което влагат в проектите си, им коства минимални ресурси и не търсят възможности за по-нататъшно намаляване на разходите. Обаче най-често проектите все още имат възможност да спестят разходи.

„Опитайте се да намалите разходите си, вместо отчаяно да търсите нови инвеститори."

 Например целият персонал на фирмата може да премине на дистанционна работа, още повече че по време на пандемия много служители и без това вече работят от дома си. Или съкратете разходите си чрез автоматизиране на част от процесите.

2.   Намерете си ментор.

Друг нестандартен съвет, който начинаещите предприемачи често пренебрегват, е да се обърнат за помощ към професионалисти. За това ще са ви необходими време и пари: първо ще трябва да потърсите подходящ ментор, а след това и да му платите за услугите.

Сега е много по-лесно да се намерят ментори, отколкото преди. Много опитни специалисти са готови да споделят знанията и опита си за по-малко пари, отколкото преди пандемията. Някои ментори дори провеждат еднократни консултации безплатно. По време на самоизолацията при някои специалисти се появи свободно време, други търсят нови клиенти и намаляват стойността на услугите, а трети просто искат да подкрепят колегите си по бизнес.

3.   Направете ребрандинг.

 Можете да прибегнете до по-радикално решение и да ребрандирате проекта си. Пандемията е най-доброто време за ребрандиране по две причини:

  - По време на самоизолация хората работят от дома си и прекарват много време в интернет и социалните мрежи. Това е огромна аудитория, която търси развлечения. Ребрандингът може да привлече вниманието на потребителите, ако те видят интересен нов логотип в новинарската си емисия. Наемете професионален дизайнер, който да проектира ярък и запомнящ се дизайн.

   - Ребрандингът ще покаже на клиентите, че вие реагирате на промените в света и сте готови да се адаптирате към новите правила. Ето един такъв пример: през пролетта ръководителите на списание Time Out временно го преименуваха на Time In. С това те показаха, че насърчават социалното разстояние и разбират значението и важността на самоизолацията. Можете да вземете предвид опита на някои ресторанти, които се превърнаха в своеобразни малки магазини за храна и хранителни продукти, за да отговорят на новите нужди на клиентите си.

4.   Променете посоката на развитие на стартъпа си.

Ако вашият бизнес е пострадал сериозно по време на пандемията, помислете за промяна на посоката на развитие или бизнес модела на стартъпа. Преди да стартирате компанията, вие със сигурност сте проучили пазара и конкурентите си: ако някой от тях се справя по-добре, може би си струва да почерпите от чуждия опит. Или да се откажете от първоначалните си планове и да предложите на клиентите си други услуги.

Вижте, например, Израел: в продължение на много години страната произвеждаше кибероръжия, чиито разработчици постепенно се оттеглиха в частния сектор. Някои от тях започнаха да печелят не от производството на ново кибероръжие, а от създаването на защита срещу него.

5.   Действайте.

Най-важното е: действайте, правете нещо, каквото и да е. Начинаещите предприемачи често се опитват да изчакат преминаването на кризата. Това на пръв поглед може да изглежда като разумна стратегия, но всъщност оцеляването в това сложно време зависи до голяма степен от активността на стартиращите фирми и на техните основатели. За да оцелеете, трябва да сте решителни, бързи и готови да се приспособите към ситуацията.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: