10 съвета за оцеляване на бедстващи фрийлансъри

10 съвета за оцеляване на бедстващи фрийлансъри Снимка: Pixabay

Когато компасът се обърка от смяната на полюсите в бизнес средата, е време да погледнем на реалността от друг ъгъл. В такава ситуация влизат в действие уроците от „Великата рецесия" през 2008 - 2009 г. Forbes предлага 10 отправни точки, особено полезни за хората, упражняващи свободни професии и фрийлансърите, както и за всеки друг, готов да изпробва собствената си гъвкавост в работния процес. 

1. Работата ти е да намираш работа

Да вземем за пример автора на „Заеко, бягай” - Джон Ъпдайк, който всеки ден сядал на писалището си и започвал да пише по едно и също време, всяка сутрин. Представете си, че това сте вие. Успехът на автора се е криел не само в добрата идея и таланта на разказвач, а в дисциплинираното постоянство, специфичната настройка за работа и добрия „рисърч”.

- Редовно проверявайте обявите в най-разпространените сайтове за търсене на работа. Свържете се с приятели и познати, които могат да знаят за нужда от „freelance” помощ от техни колеги и приятели в която и да е част от веригата на търсене и предлагане. 

- Следете новините! Да вземем например ситуацията в САЩ, където в момента  Amazon и Walmart търсят нови служители. Друг световен гигант в доставките, Domino`s, наскоро съобщиха, че ще назначат 10 000 нови служители, за да отговорят на повишеното търсене. 

Бъдете в час и в крак с индустриите, които логично биха спечелили от пандемията с коронавируса, и разберете възможностите, които се отнасят до вашата дейност и способности. Колкото по-скоро намерите правилни контакти, толкова е по-вероятно да разгледат вашата кандидатура или предложение. Независимо от специалността и опита, който притежавате, преглеждайте форумите, които се фокусират върху намиране на работа. Всеки различен отрасъл има специфични сайтове и форуми с новини и обяви.

2. Бъди креативен и непредубеден

Разширете представата за себе си и своя набор от умения. Ако сте заместващ учител или асистент в университет, обмисляли ли сте да работите дистанционно или да записвате видеа за студенти отвъд университетските граници или дори океана? Ако работите като сервитьор, може да се възползвате от възможността и да пазарувате и доставяте храна на възрастни хора, инвалиди или други, изпитващи затруднение от ограниченията на карантината. 

Трябва да сте подготвени, че отсяването на работещите идеи няма да е лесно. Възможно е, дори може да се разочаровате, когато повечето опити не се получат по начина, по който сте си ги представяли, но ако сте настроени творчески за работа, може и да успеете да уловите момента, в който от най-неочакваното място ще се отвори изненадваща, но привлекателна възможност за работа.

3. Сега е моментът да използваш и разширяваш мрежата си от контакти

- По време на криза бъдете отзивчиви и винаги помагайте, защото в следващия момент е възможно да бъдете на мястото на нуждаещия се. Дори да имате само няколко познати или мрежата ви от приятели и колеги да се разпространява нашироко, сега е моментът да се обърнете за помощ от тях. 

- Бъдете честни, категорични и ги разпитайте дори за познатите на познатите им. Мениджърите за подбор на персонал запълват 80% от работните места чрез лични контакти, така че бъдете активни в общуването си с онези, които могат да помогнат или имат точния познат. Ако развитието на мрежата е в застой или сте я изчерпали, помнете едно: разширявайте, разширявайте, разширявайте! 
      
4. Забрави за егото си 

В почти всяко семейство може да срещнем история, в която дядото или бабата, обучавали се за лекари или друга висока позиция, са работили като санитари в болница или чистачи в друга институция, за да осигурят в края на деня храна на масата. Може да се наложи и трябва да сте готови да приемете по-ниско заплащане или дори слизане в йерархията.   

Бъдете отворени към всякакви възможности и имайте предвид, че с течение на времето лесно бихте могли да се върнете към предишния си статус, работейки безропотно за преодоляването на кризата. 
Ако започнете проект, за който сте „свръхквалифициран“, обяснете на клиента или работодателя, че напълно покривате техните нужди и нямате проблем да изпълнявате задълженията си. Може и да се изненадате приятно от новото преживяване. 

5. Не губи вяра
Успехът изисква повече време. Всички статии, на които се позовавам или чета, напомнят на хората, че отнема повече време, за да се открият добри възможности, да получат отговори на обажданията и имейлите и нищо не изключва възможността отговорът да бъде разочароващ или дори обиден. Не е полезно да приемате отказа лично. 

Дори да имате усещането, че нищо не работи както трябва в този момент, не забравяйте, че дори и в по-добрите отминали времена сте преодолявали непредвидими ситуации и сте оцелели. За съжаление пандемията няма да бъде последната борба, пред която сме изправени.    

Приемането на фактите е последният етап в борбата с трагедията и първият, необходим за успешното възраждане на икономиката. Това ще ви помогне да разберете, че не сте сам в тази извънредна ситуация, а там сме всички заедно и само заедно може да я преодолеем. Може да се позовем на исландската поговорка: „þetta reddast“, която грубо може да се преведе като: „Накрая всичко ще се нареди.“ Това е полезна „мантра“ за оцеляване.
        
6. Присъствай активно и атрактивно онлайн 

Всеки от нас редовно качва различно съдържание в профилите ни във Facebook или Linkedin, но сега е моментът да обърнете внимание на детайлите и да редактирате. 

Трябва всеки да прецени дали профилът му помага или възпрепятства намирането на работа и доходи? Съветът на huntscanlon.com е: „Бъдете сигурни, че сте избрали снимка, на която изглеждате уверен и с приятен и приемлив вид. Без хитруване със сладурски снимки... Светът в момента е доста объркан, затова опитайте се да изглеждате така, все едно сте готови да се справите с всяко предизвикателство. Фокусирайте усилията си върху имидж и послание, които да привличат хората, които могат да ви наемат.“

7. Намери си „коуч“ или ментор 

Менторите могат да бъдат полезни не само със съвети за намирането на работа, а с нещо далеч по-ценно в дългосрочен план. Харвардският професор Пол Томпсън го нарича „огледало на реалността“. Този вид „обективна“ обратна връзка е важна, за да направим разликата между това как ни се иска да ни виждат отстрани и как всъщност изглеждаме. Използвайки това „огледало“, ще успеем да разграничим реалните ни възможности за развитие от тези, които ни се иска да притежаваме. 

„Коучингът“ често излиза скъпо и алтернативата му - „коучинг кръговете“, е също ефективен метод за личностно развитие без едноличен ментор. Тал Шмуели създава методология, която нарича „личен хакатон", или с други думи, колективно занимание, от което всеки получава обратна връзка от надеждни колеги и приятели и научава повече за силните и слабите си страни.
       
8. История трепач

Имате ли завладяваща история за себе си, ако случайно пътувате с потенциален клиент или работодател в асансьора? Кое е това, което би те отличило като специален и незаменим? 

За не повече от 30 секунди трябва да можете да опишете това, което ви прави най-подходящия човек за желаната работа, с необходимите знания, опит и впечатляващ стил на работа. Останалите 30 секунди може да ги използвате, за да разкажете точния виц, който ще „оцвети“ представянето ви и ще ви открои в съзнанието на потенциалния клиент, работодател или интервюиращ. 
Грабващата лична история изисква време, усилия и надеждна обратна връзка, за да се усъвършенства и да заработи във ваша полза. 
       
9. Отдели време и внимание да планираш дългосрочното развитие на кариерата си

Струва си да се повтори, че настоящата ситуация е много сериозна и извънредна, но не пренебрегвайте плановете за бъдещето. Важно е какво четете, в какви онлайн обучения се регистрирате, за да се усъвършенствате. 
В колко нови групи в Linkedin сте се присъединявали наскоро? В какви професионални и индустриални организации участвате активно? 

В една от статиите на huntscanlon.com се казва: „Ако не покажете, че на всяка цена и с последователност работите за подобряване на уменията си в продажбите, маркетинга, банкирането, мениджмънта или каквито и да е други оперативни умения, как можете да очаквате офертата на живота си? 
Във ваши ръце е силата да убедите новия клиент или работодател, че сте човекът, който винаги е търсил!"
       
10. Бъди приятел 

Не на последно място трябва да споменем, че намирайки се във време, когато повечето от нас се нуждаят от помощ от всякакво естество, понякога е по-важно от всичко искреното и вдъхващо оптимизъм „Можеш да разчиташ на мен“. Бъди този приятел. 
Нуждите на другите могат да бъдат финансови, професионални, социални или емоционални, но каквито и да са, бъдете насреща с каквото можете. В днешно време текстът на Пол Маккартни от песента „The end“ може би звучи по-актуално от далечната 1969 г.,  когато е написан: „Накрая любовта, която вземаш, е равна на любовта, която даваш.“

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: