
Кредитите за ремонт и лечение растат с над 25% в локдауна
- Финанси - икономика
- Текст:

По време на пандемията от COVID-19 българите преструктурираха разходите и семейните бюджети. Средствата, спестени от ресторанти, пътувания и транспорт, бяха пренасочени към ремонти на дома, купуване на по-добри автомобили и медицинско лечение. Този извод се базира на данни от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – БНП Париба Лични финанси.
Изследването е напрвено в периода ноември 2020 г. - май 2021 г., който включва двата най-дълги локдауна от началото на епидемията.
През тези месеци се наблюдава 14,2% ръст на средния размер на заявките за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични финанси в България. Според експертите на банката дългото време, прекарано вкъщи, доведе до повишено желание за подобрение на жизнената среда и стандарт.
Много хора трябваше да покрият увеличени разходи за медицинско лечение и възстановителни терапии след прекаран COVID или други здравословни причини.
Числата показват, че средната сума на заявките за потребителски кредити за ремонт на дома нарасна с 24,9% в сравнение с май-октомври 2020 г. и достигна 8460 лв. Средният размер на заявленията за покупка на употребяван автомобил нарасна с 19,7% до 8596 лв. Молбите за кредити за обзавеждане отбелязват ръст от 33% до 5616 лв., а за лечение – от 27,5% до 5067 лв.
Локдауните доведоха и до промяна на поведението на хората при заявяване на кредит. В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. делът на заявките, подадени онлайн, надхвърли 50%. Това показва, че българинът бързо се адаптира към новата среда при кандидатстване за потребителски кредит и активно използва дистанционни и онлайн канали.
Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит. Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 20 години банката е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 млн. клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти.
33,1% от заявките са за ремонт на дома, 28,4% - за обединяване на задължения
В проучвания период българите най-често търсеха финансиране за реализация на проекти като ремонт на дома – 33,1% от заявките, обединяване на задължения - 28,4%, и покупка на употребявани автомобили - 16,3%. Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите.
БНП Париба Лични финанси в България подкрепя реализирането на плановете на хората, като предоставя потребителски заеми с максимален размер от 80 000 лева и дълъг срок на изплащане до 96 месеца.

Таблица 1: Топ 10 на проектите, финансирани с потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси (като процент от всички молби, получени в периода ноември 2020 г. - май 2021 г.)
Средният размер на заявките нарасна с 14,2%
За периода ноември 2020 г. - май 2021 г. средният размер на заявките за потребителски кредити нарасна с 14,2% спрямо периода май - октомври 2020 г. Или в парично изражение - 8074 лв., а шест месеца по-рано сумата беше 7071 лв.
Още по-значителен ръст - 18,6%, е регистриран при средния размер на заявките за топ 5 цели, които формират близо 90% от всички проекти. Например заявките за обновяване на дома растат от 6771 лв. до 8460 лв., за покупка на употребявани автомобили - от 7182 лв. до 8596 лв., а за медицинско лечение - от 3973 лв. до 5067 лв.
Спад от 4% е регистриран при средния размер на кредитите за обединяване на задължения - от 9991 лв. през май-октомври 2020 г. до 9582 лв. през ноември 2020 г. - май 2021 г.

Таблица 2: Средна сума на молбите за топ 5 проектите
Данните от обзора показват и значителна промяна при търсенето на кредити за забавление. Например средната сума на заявките за семейни тържества нарасна с 40% от 4561 лв. до 6383 лв. Най-значителен ръст беше отчетен при заявките за кредити за почивки – 216%, от 2217 лв. до 7014 лв. Тези две цели формират около 2% от всички молби за кредит.
Повишаваме комфорта на дома с 8460 лв. за ремонт и 5616 лв. за нови мебели
В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. средната сума на кредитите за ремонт на дома нарасна с 1686 лв. до 8460 лв. Друг проект, свързан с домовете на хората, е покупката на ново обзавеждане. Размерът на заявките за финансиране с тази цел нарасна с 1395 лв. до 5067 лв.
Според експертите на БНП Париба Лични финанси много често тези кредити за били използвани за създаване на „домашни офиси“ или „класни стаи“, с които работата и ученето от дома да са по-приятни. Хората правеха и декоративни промени в жилищата си, за да разчупят монотонността, в която живеят след първия локдаун от март 2020 г.
Заявяваме по-големи кредити за здраве и ежедневни нужди
В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. беше отчетен ръст на средната сума на заявките за лечение. Промяната е 27,5% от 3973 лв. до 5067 лв. Обяснението е пандемията, заради която се повишиха разходите на хората за лечение и възстановителни терапии. Отново пандемията е виновна за ръста на средната сума на битовите сметки, която в локдауна се увеличава с 28% до 3120 лв.
Кандидатът за кредит стана по-дигитален – 51,4% от заявките са онлайн
Ситуацията с COVID-19 промени и навиците за кандидатстване. Българите все по-често използват дистанционните канали - ръст над 6% на заявленията, подадени през интернет. За периода дигитални са 51,4% от заявките, а преди 6 месеца - 45%. В същото време делът на заявките, подадени по телефона или в офис, намаля с около 3% всеки.
Обслужването на кредита също мина онлайн - плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чатбот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката.
Мъжете с кредити за покупка и ремонт на коли, жените – за семейни тържества и лечение
За периода половината от исканията за потребителски кредити бяха подадени от хора на възраст 30-49 години. В същото време заявките с най-висок среден размер - 9932 лв., бяха подадени от клиенти на възраст 50-59 години. Например те кандидатстват за най-големи кредити за обединяване на задължения - 11 796 лв., което е с 25% повече от средната заявка.
Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че мъжете са подали 54% от заявките за кредит, а жените - 46%. Най-често господата искат заеми за покупки на автомобили втора ръка - 68,2%, и за ремонти на автомобили - 77,9% от заявките. Дамите финансират с потребителски заеми лечение - 59%, и семейни тържества - 60,5% - сватби, рождени дни, абитуриентски балове.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
