
България е на първо място по интерес към дигитални банкови решения
- Банкова дигитализация
- Източник: Mastercard
- Автор:

Най-новото проучване на Mastercard за дигиталните платежни услуги разкрива, че двама от всеки пет европейци са увеличили транзакциите, които правят онлайн или чрез приложения, и това им носи улеснение и сигурност. Изследването е направено сред близо 10 000 граждани от 12 европейски държави и показва нагласите към дигиталните иновации и решения, влиянието на COVID-19 към честотата и начина на дигитални разплащания и виждането на гражданите за развитието на приложенията и услугите за мобилно банкиране. Нараства и ролята на дигитализацията – 43% от европейците изразяват положително отношение, особено след появата на COVID-19 и удобството от дигитално общуване с близките, онлайн пазаруване и безконтактни плащания.
„Ситуацията около COVID-19 ускори процесите – много неща, които биха отнели години, се случиха в рамките на месеци. За кратък период от време много дейности преминаха в електронна среда, просто защото нямаше друг начин – говорим и за бизнеси, и за нашия личен живот. Радвам се, че това проучване отличава страната ни като фактор в развитието на финтех сектора в Европа“, сподели Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.
Европейците обаче все още се отнасят положително към традиционните банки и финансови институции, като четирима от всеки петима вярват, че физическите банки ще съществуват и след 10 години. В България това е особено силно изразено, а страната дава най-висок процент – 91% българи споделят мнението, че традиционните банки ще присъстват в страната.
Като ключови предимства на онлайн банкирането и мобилните плащания европейците изтъкват, че:
- спестяват време (63%);
- лесни са за употреба (57%);
- подходящи за начина им на живот – мобилни, динамични, забавни и гъвкави (33%).
У нас 98% биха обмислили използване на дигитални банкови решения:
- 44%, заради сигурността;
- 37%, заради удобството;
- 34%, заради по-ниски такси и привилегии.
България изпъква с най-висок процент граждани, които биха обмислили преминаване към дигитална банка в бъдеще (54%) при 39% средно за Европа.
Процентът на българите, които биха преминали към дигитална банка в близките 12 месеца, се е увеличил повече от 2,5 пъти спрямо миналата година – от 10% до 26%, при средно 23% за Европа.
Ние имаме най-силно положително отношение (62%) към новите технологични решения, които са безопасни и улесняват финансовите ни операции като следствие от промените в ежедневието заради COVID-19. За сравнение най-нисък е интересът към нови решения в Германия и Нидерландия (35%), като при тях е най-висока удовлетвореността от традиционното банкиране и съществуващите решения за плащане и не искат да променят нищо – 17% от германците и 18% от нидерландците посочват този отговор. Като допълнителна функционалност, от която бихме се възползвали, половината българи посочват единно приложение, което на едно място да показва информация за сметки и спестявания от всичките банкови акаунти.
Европейците показват ниско ниво на познаване на т.нар. отворено банкиране (open banking), които регулаторите на континента прилагат в последните години. Това ще позволи на трети страни да имат достъп до информация за банкови сметки и разплащания, след изрично упълномощаване от страна на потребителя, което ще създаде по-добро клиентско изживяване и по-лесно и бързо преминаване от един на друг доставчик на финансови услуги.
40% от европейците не са запознати с тези решения, при българите този процент е 32%. Като цяло 68% от сънародниците са чули за промените, 26% от тях се определят като добре запознати с темата, а 43% признават, че въпреки че са осведомени, не са запознати в дълбочина.
Европейците са склонни да използват изцяло дигиталните банки (т. нар. банки без клон) - 28% са заявили това тази година при 19% миналата. Безопасността и сигурността на дигиталните банкови решения вече са с намаляваща тежест за европейците (51% през 2020 г., спрямо 67% през 2019 г.), а същевременно се повишава интересът към отстъпки и ниските разходи (33% през тази година, спрямо 28% през миналата).
Като основен източник на достоверна информация относно управлението на парите си повечето хора все още изтъкват банките със 71% доверие от страна на българите и 61% от страна на европейците. По темата за доверието българите и унгарците показват най-ниско доверие към приятелите си, като 77% от тях не биха споделили финансовите си взаимоотношения с тях, спрямо 63% за Европа.
В динамичната среда на 2020 г. и като отговор на нарастващата дигитализация и увеличаващото се търсене от страна на потребителите, Mastercard и българската технологична компания Paynetics, чрез phyre, вече осигуряват достъп до Google Pay и на българските картодържатели. Голямата новина бе обявена преди дни, а експертите вярват, че тя ще се окаже решаваща в развитието на сектора още през следващата година.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:


Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
