В Китай ще забранят принудителните отстъпки в интернет магазините
- Маркетинг
- Текст:
Китай ще забрани на онлайн платформите да принуждават продавачите да предоставят отстъпки на купувачите, за да се класират по-високо в резултатите от търсенето, както и да определят различни цени на стоките въз основа на потребителски данни, съобщава хонконгският вестник South China Morning Post, позовавайки се на изявление на властите.
Съобщава се, че Държавният комитет по развитие и реформи, Главното държавно управление за надзор и регулиране на пазара и Държавната канцелария за интернет информация на КНР по-рано съвместно са публикували набор от разпоредби от 29 точки, които ще влязат в сила на 10 април 2026 г.
„С цел възстановяване на автономния контрол на продавачите върху ценообразуването, правилата забраняват на операторите на платформи да използват доминиращото си положение, за да налагат споразумения за „най-ниска цена“. На платформите се забранява да използват ограничаване на трафика, понижаване на позициите в резултатите от търсенето и алгоритмични санкции, за да принуждават продавачите към хищническо намаляване на цените или към ексклузивни ценови споразумения“, пише изданието, позовавайки се на новите разпоредби.
Отбелязва се, че правилата също така забраняват на платформите да определят различни цени или начини на плащане за едни и същи стоки или услуги въз основа на потребителски данни без тяхното съгласие. При рекламирането на стоки платформите ще бъдат задължени да посочват реалната, а не занижена цена на продуктите.
„Големите платформи обикновено използваха мащаба си, за да изискват от брандовете гаранции за най-ниски цени на своите платформи, като често нарушаваха оперативната автономия на продавачите. Подобна практика принуждаваше брандовете да създават различни варианти на продукти – еднакви стоки с различни номера на модели на различни платформи, което увеличаваше оперативните разходи на продавачите“, заяви пред вестника основателят и главен анализатор на консултантска компания за онлайн търговия Ли Чъндун.
По-рано икономическото издание Caixin Global съобщи, че представители на водещата услуга за доставка на храна в Китай Meituan смятат, че агресивната ценова конкуренция и мащабните субсидии в сектора създават нестабилен „балон“ на пазара.“
Още по темата във
facebook