
Защо цените на батериите падат, а цената на електрическите автомобили – не
- Автомобили
- Текст:

Сърцето на електромобилите, литиево-йонните батерии, стават все по-евтини, но цените на самите автомобили остават високи. Нека да видим защо това се случва, пише Gizmochina.
Преди 10 години средната цена на литиево-йонна батерия беше 780 долара за киловатчас. Към 2023 г. тя е спаднала до рекордно ниските 139 долара, благодарение на разширяване на производството и по-ниските цени на суровините.
В същото време, въпреки намаляването на цената на батериите, електрическите автомобили не са станали значително по-достъпни за обикновените потребители. Защо това е така?
На първо място, намаляването на цената на батериите не води веднага до поевтиняване на колите. Производството на електрически автомобил е капиталоемък процес, при който много от разходите не са пряко свързани с батерията. Дори и с евтини батерии, автомобилните производители са изправени пред високи производствени разходи.
Второ, пазарът на електрически автомобили не се разшири толкова бързо, колкото се очакваше. Такова бавно развитие означава, че големите инвестиции в производството на такъв транспорт не са се изплатили, което и доведе до по-високи цени за потребителите. Например през 2022 г. цените на батериите дори се повишиха за кратко поради несъответствието между търсенето и предлагането.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
